خلاصه ماشینی:
"کامل شدن احساس و رفتارهای اجتماعی نتیجۀ شرکت ساده در تربیتبدنی و ورزش نیست،بلکه نتیجۀ برنامههایی است که عمدا برای تکامل مثبت در این زمینهها طراحی شدهاند.
تکنیکهای آموزش تکامل ساختاری در بالا بردن استدلال اخلاقی،قضاوت و توجه در افزایش رفتارهای جوانمردانه و کاهش رفتارهای ناجوانمردانه نیز مؤثر بوده است این استراتژی به روبهرو شدن دانشآموزان با وضعیتهای دشوار اخلاقی و فرصت برای حل دعواها کمک میکند.
سطح صفر:مسؤولیت نداشتن &%00408TARG004G% سطح یکم:توجه سطح دوم:شرکت سطح سوم:خود فرمانی سطح چهارم:بهزیستی بعضی از استراتژیهایی که در مدل برای کمک به بهبود احساس مسؤولیت استفاده میشود عبارتند از:صحبتهای روزانۀ معلم؛ تشریک مساعی دانشآموزان؛طراحی و تقویت؛تضاد دانشآموزان و انعکاس زمان.
مدل دیگری برای آموزش تربیتبدنی که پتانسیلی برای بالا بردن تکامل احساسی و اجتماعی بچهها دارد تربیت ورزشی است.
بچههایی که در برنامۀ بسکتبال شرکت کردند وقتی به طرف سبد 8 پایی به جای سبد 10 پایی و وقتی با توپ شرایط تکلیف محور برای تکامل احساسی دانشآموزان از شرایط خود محوری ارزشمندتر است.
دو راه دیگر برای بالا بردن تکامل احساسی و اجتماعی بچهها در تربیتبدنی،یکی استفاده از بازخورد هم تیمیها و دیگری کلاسهای روزانه تربیتبدنی است.
7-ایجاد شرایط تکلیف محوری به جای خود محوری در کلاس 8-افزایش فرصتهایی برای تصمیمگیری دانشآموزان 9-تثبیت استراتژیهای بلندمدت برای تکامل احساس مسؤولیت مانند مدل مسؤولیت اجتماعی هلیسون ,nosilleH( )5891.
11-استفاده از تجهیزهای مناسب 12-استفاده از روشهای شکلدهی و فعالیتهای تیمی برای دانشآموزان 13-تبلیغ تربیتبدنی روزانه 14-استفاده از استراتژیهای ارزیابی با بازخورد همکلاسیها نتیجهگیری تکامل احساسی و اجتماعی به عنوان بخشی از برنامههای تربیتبدنی مدارس ابتدائی و برنامههای تربیتبدنی،در طول سال تحصیلی به طور گستردهای مشهور شده است."