چکیده:
هدف: در این طرح تلاش شده است مدل تعالی سازمان را برای اداره کل استاندارد استان کرمانشاه بکار گرفته و ضمن شناسایی نقاط ضعف و قوت فرآیندهای سازمانی اداره کل استاندارد استان کرمانشاه، این سازمان براساس معیارهای مدل EFQM نسخه 2013 مورد ارزیابی قرار گیرد.روششناسی: جامعه آماری و نمونه آماری این طرح صاحبنظران، مدیران و کارشناسان شاغل در اداره مذکور میباشد. در این پژوهش از پرسشنامه استاندارد مدل تعالی استفاده شد که روایی آن نیز مورد تأیید قرار گرفت. نوع تحقیق از نظر هدف تحقیقی کاربردی و از نظر روش تحقیقی توصیفی و از شاخه پیمایشی میباشد. همچنین، جهت تجزیه و تحلیل دادهها منطق امتیازدهی رادار مورد استفاده قرار گرفت.یافتهها: نتایج حاصل تجزیه و تحلیل یافتهها نشان میدهد که امتیاز عملکرد مدل EFQM در اداره کل استاندارد استان کرمانشاه برابر با 76/664 خواهد بود که به ترتیب از امتیازهای پنج معیار توانمندساز، رهبری با مقدار 68/80 از 100، خطمشی و راهبرد با مقدار 03/60 از 100، کارکنان با مقدار 66/58 از 100، شراکتها و منابع با مقدار 33/55 از 100، فرایندها با مقدار 68 از 100، و همچنین چهار معیار نتایج یعنی نتایج مشتری با مقدار 06/99 از 150، نتایج کارکنان با مقدار 5/52 از 100، نتایج جامعه با مقدار 5/72 از 100 و در نهایت نتایج کلیدی عملکرد با مقدار 120 از 150 بدست آمد. در پایان نیز نقاط قوت و نقاط آسیبپذیر به همراه راهکارها و پیشنهادات ارائه گردید.
Objective: In this project, an attempt has been made to use the organization excellence model
for the Kermanshah Standard Office and while identifying the strengths and weaknesses of the
organizational processes of the Kermanshah Standard Office, this organization should be
evaluated according to the criteria of the 2013 EFQM model.
Methodology: The statistical community and the statistical sample of this project are the
experts, managers and experts working in the mentioned office. In this study, a standard
questionnaire of excellence model was used, the validity of which was also confirmed. The type
of research is applied in terms of research purpose and descriptive and survey in terms of
research method. Also, RADAR scoring logic was used to analyze the data.
Findings and Conclusion: The results of the analysis of the findings show that the performance
score of the EFQM model in the Kermanshah Standard Office will be equal to 664.76, which is
one of the scores of five criteria of enablers, leadership with a value of 80.68 out of 100, policy
and Strategy with a value of 60.03 out of 100, people management with a value of 58.66 out of
100, partnerships and resources with a value of 55.33 out of 100, processes with a value of 68
out of 100, and also four criteria of results, i.e. customer results with a value of 0.06 99 out of
150, people results with a value of 52.5 out of 100, society results with a value of 72.5 out of
100 and finally key performance results with a value of 120 out of 150. In the end, strengths and
vulnerabilities were presented along with solutions and suggestions.