چکیده:
زمینه و هدف: یکی از دلایلی که باعث بروز بسیاری از تصادفات رانندگی میشود، تاخیر در دیدن مانع است. شهرخرمآباد بهدلیل داشتن تقاطعهای زیاد، کوچههای قدیمی و بلوارهایی با گیاهان انبوه و نامناسب در حاشیه آن با مشکلات بسیاری ناشی از موانع دید روبهرو است. هدف این تحقیق، بررسی تاثیر موانع دید در حاشیه راهها بر تصادفات است.
روش: تحقیق حاضر برحسب هدف، کاربردی و برحسب ماهیت و روش اجرا، توصیفی- تحلیلی و استنباطی و از نوع کمی است. در این تحقیق برخی تقاطعها، بلوارها و معابر فرعی که از لحاظ حجم ترافیک و خصوصیات هندسی مشابه هستند ولی یکی از آنها مانع دید داشته باشد و دیگری نداشته باشد، انتخاب و دوبهدو با هم مقایسه شدهاند. ابزار گردآوری اطلاعات در این تحقیق، اطلاعات تصادفات موجود و فرم کام کروکیهای تصادفات ترسیمشده توسط افسران کارشناس تصادف در سال 1397 در راهنمایی و رانندگی شهر خرمآباد است.
یافتهها: نتایج این تحقیق نشان داده است که بین وجود موانع دید در حاشیه راهها و افزایش تصادفات تاثیر معناداری وجود دارد؛ یعنی تصادفات خسارتی، جرحی و فوتی در تقاطعها، بلوارها و معابر فرعی که دارای مانع دید هستند، از تقاطعها، بلوارها و معابر فرعی فاقد مانع دید، بیشتر است.
نتیجهگیری: با توجه به اثبات این که رفع موانع دید یکی از اقدامات کمهزینه برای افزایش ایمنی ترافیک در شهر خرمآباد است، بنابراین شهرداری با دقت و سختگیری بیشتر برای رفع موانع دید، میتواند تا حد زیادی از تصادفات جلوگیری کند.
Goal: One of the reasons for many traffic accidents is the delay in seeing the obstacle. The city of Khorramabad, due to having many intersections, old alleys and boulevards with dense and unsuitable plants on its outskirts, is facing many problems due to visual barriers. The purpose of this study is to investigate the effect of sight barriers on accidentsMethod: The method of the present research is applied in terms of purpose, descriptive-analytical, and quantitative in terms of nature and method of implementation. In this study, some intersections, boulevards and side streets that are similar in terms of traffic volume and geometric features, but one of them has a visual impairment and the other does not, have been selected and compared in pairs. The data collection tool in this research is the information of the existing accidents and the com form of the accident sketches drawn by the accident expert officers in 1397 in the traffic police of Khorramabad.Findings: The results of this study have shown that there is a significant effect between the presence of visual barriers on the side of the road and the increase of accidents. more than.Conclusion: Because removing visual barriers is one of the low-cost measures to increase traffic safety in the city of Khorramabad, so the municipality can prevent accidents largely by removing the visual barriers more carefully and strictly.
خلاصه ماشینی:
در اين تحقيق برخي تقاطع ها، بلوارها و معابر فرعي که از لحاظ حجم ترافيک و خصوصيات هندسي مشابه هستند ولي يکي از آنها مانع ديد داشته باشد و ديگري نداشته باشد، انتخاب و دوبه دو با هم مقايسه شده اند.
يافته ها: نتايج اين تحقيق نشان داده است که بين وجود موانع ديد در حاشيه راه ها و افزايش تصادفات تاثير معناداري وجود دارد؛ يعني تصادفات خسارتي ، جرحي و فوتي در تقاطع ها، 1 ١.
Eluru, Bhat and Hensher 5.
در تحقيق حاضر موانع ديد به تفکيک در تقاطع ها، بلوارها و کوچه هاي شهر خرم آباد مورد بررسي قرار گرفته تا مشخص شود که براي افزايش ايمني در اين شهر، رفع موانع ديد در هر يک از اين موارد تا چه حد اهميت دارد.
به عبارت ديگر در پاسخ به سوال دوم فرعي نيز با اطمينان ٩٥درصد مي توان اظهار داشت که وجود موانع ديد در بلوارها، تأثير معناداري بر متوسط تعداد تصادفات جرحي ، خسارتي ، فوتي و مجموع تصادفات داشته و منجر به افزايش آن مي شود.
تأثير موانع ديد در تصادفات : در مورد سوال اصلي نيز از آزمون t زوجي مقايسه ميانگين تصادفات تقاطع ها، بلوارها و معابر فرعي و کوچه هاي داراي مانع ديد و فاقد مانع ديد، استفاده شده که نتايج آن در جدول ١٥ ارائه شده است .
اين موضوع دلالت بر رد فرضيه صفر مبني بر برابر ميانگين تصادفات جرحي ، خسارتي و فوتي در دو نوع تقاطع ها، بلوارها و معابر فرعي و کوچه هاي داراي مانع ديد و فاقد مانع ديد به طورکلي دارد.