چکیده:
هدف این تحقیق بررسی تاثیر کیفیت اطلاعات مالی بر رابطه بین شاخصهای سرمایه فکری و مدیریت سود میباشد. روش آزمون فرضیه پژوهش مدل رگرسیون چند متغیره در مجموعه دادههای ترکیبی است جامعه آماری پژوهش، کلیه شرکتهای پذیرفتهشده در بورس اوراق بهادار تهران بوده و با استفاده از روش نمونهگیری حذف سیستماتیک، ۱۵۲ شرکت بهعنوان نمونه پژوهش انتخاب شده در دورهی زمانی ۸ ساله بین سالهای ۱۳۹۲ تا ۱۳۹۹ مورد تحقیق قرار گرفتند. روش مورد استفاده جهت جمعآوری اطلاعات، کتابخانهای بوده و دادههای مربوط برای اندازهگیری متغیرها از سایت کدال و صورتهای مالی شرکتها جمعآوریشده و سپس برای آزمون فرضیههای پژوهش از نرمافزار ایویوز استفاده شده است. نتایج حاصل از آزمون فرضیههای پژوهش نشان داد از میان عناصر سرمایه فکری تنها سرمایه ساختاری رابطه منفی و معنی داری با مدیریت سود دارد و رابطه میان سرمایه انسانی و سرمایه به کارگرفته شده (رابطه ای یا مشتری) با مدیریت سود معنی دار نیست. همچنین نتایج نشان داد کیفیت اطلاعات مالی بر رابطه بین شاخصهای سرمایه فکری (ساختاری و انسانی) و مدیریت سود تاثیرگذار است.
The purpose of this study is to investigate the effect of financial information quality on the relationship between intellectual capital indicators and earnings management. The statistical population of the study is all companies listed on the Tehran Stock Exchange and using the systematic elimination sampling method, 152 companies were selected as the sample of the research in an 8-year period between 2013 and 2020. The method used to collect information is a library and the relevant data for measuring variables were collected from Codal website and companies' financial statements and then Eviews software was used to test the research hypotheses. The results of testing the research hypotheses showed that among the elements of intellectual capital, only structural capital has a negative and significant relationship with earnings management and the relationship between human capital and capital employed (relationship or customer) with earnings management is not significant. The results also showed that the quality of financial information affects the relationship between intellectual capital (structural and human) indicators and earnings management.
خلاصه ماشینی:
نتايج به دست آمده در بررسي رابطه بين سرمايه مشتري (رابطه اي)٨ و ساختاري ٩ با کيفيت سود نيز نشان ميدهد که هر چه شرکتي رابطه قويتري با مشتريان خود داشته باشد، اين امر منجر به افزايش تعداد آنها و جذب مشتري راضي و درنتيجه افزايش سطح درآمد ميشود که درنتيجه آن حجم نقدينگي در شرکت افزايش مييابد، بنابراين ميزان اقلام تعهدي غير اختياري (عادي) کاهش 1 Earnings Management 2 intellectual capital 3 Hamdan 4 Nadeem 5 Jaya 6 Human capital 7 Mojtahedi 8 Customer capital 9 Organizational capital مييابد، سپس کيفيت سود بهبود مييابد و احتمال مديريت سود کاهش مييابد.
سرمايه ساختاري نيز به عنوان سطحي از دانش و فناوري است که در شرکت ها دروني ميشود، هر چه سطح اين سرمايه بالا برود بر کيفيت اطلاعاتي که به ذينفعان منتقل ميشود تأثير ميگذارد؛ بنابراين مديريت ريسک گريز کمتر به اطلاعاتي که بر اساس اقلام تعهدي اختياري است تکيه ميکند (نوريامان و همکاران ١، ٢٠١٩) از طرفي اطلاعات مالي با کيفيت موجب کاهش عدم تقارن اطلاعاتي و افزايش کيفيت سود ميشود که ميتواند مديريت سود را تحت تأثير قرار دهد (بني مهد، ١٣٩١)؛ بنابراين با توجه به اينکه هرگونه پژوهش در زمينه نحوه اثرگذاري اطلاعات حسابداري بر طيف وسيع تصميم گيرندگان ذينفع در شرکت ها، به درک بهتر از چگونگي نقش اين اطلاعات و ضرورت افشاي بيشتر و بهتر آنها کمک ميکند (حساس يگانه و توکل نيا، ١٤٠٠)؛ در اين تحقيق به بررسي تأثير کيفيت اطلاعات مالي بر رابطه بين شاخص هاي سرمايه فکري و مديريت سود پرداخته ميشود ٢- مباني نظري و پيشينه تحقيق سرمايه فکري واژه سرمايه فکري ابتدا به وسيله جان کنت گالبريس به کار برده شد.