چکیده:
در عصر حاضر، گوش سپردن به آوای کارکنان برای سازمانها اهمیت ویژهای یافته است؛ چراکه از یک طرف ایدهها و نظرات کارکنان میتواند راهگشای بسیاری از مسائل و مشکلات سازمانی و از طرف دیگر منعکسکنندهی علایق و خواستههای آنها به مدیریت سازمان باشد. کارکنانی که بههردلیلی نخواهند ایدهها، نظرات و اطلاعات خود را بگویند اغلب دچار استرس، نارضایتی، سرخوردگیهای شغلی و گوشهگیری در سازمان خود خواهند شد که این امر، کاهش اعتماد بین افراد، کاهش تعهد به سازمان و نزول سطح عملکرد کارکنان را به همراه خواهد داشت. در این راستا آوای سازمانی به عوامل فردی، سازمانی و اجتماعی مختلفی مربوط میشود، بنابراین شناسایی عواملی که سبب بروز آوا در سازمان میشود و سکوت کارکنان را میشکند و در نهایت سازمان را به سمت نوآوری و خلاقیت و حل مشکلات سازمانی و توسعه پیش میبرد، اهمیت مییابد. یکی از شکافهای موجود در ادبیات موضوعی آوای کارکنان، فقدان پژوهشی جامع در زمینه بررسی تاثیرات سبکهای رهبری نوین (سبکهای رهبری اخلاقی، تحولگرا و اصیل) بر بروز رفتار آوایی و آوای کارکنان، میباشد. در همین رابطه، پژوهش حاضر با هدف بررسی این موضوع، با استفاده از روش مرور نظاممند (سیستماتیک) تدوین گردیده است. در راستای مرور مطالعات پیشین، تمامی پژوهشهای موجود در پنج پایگاه اطلاعاتی مگیران، نورمگز، سیویلیکا، انسانی و پایگاه استنادی جهاد دانشگاهی با انتخاب کلید واژههای «رهبری اخلاقی»، «رهبری تحولآفرین»، «رهبری تحولگرا»، «رهبری اصیل»، «آوای کارکنان»، «آوای سازمانی» و «رفتار آوایی» مورد بررسی قرار گرفتند که در نهایت با حذف موارد تکراری و فاقد کیفیت، 13 پژوهش بهطور کامل در روند تحقیق وارد شدند که پس از معرفی و مرور ادبیات موضوعی متغیرهای تحقیق حاضر، دادههای پژوهشهای مذکور مورد بررسی قرار گرفتهاست. در پایان نیز با توجه به مرور نتایج مطالعات پیشین، پیشنهاداتی برای روشهای افزایش سطح آوای کارکنان در سازمانها با استفاده از سبکهای رهبری مذکور ارائه گردید.
خلاصه ماشینی:
بررسي تأثير سبک هاي رهبري اخلاقي، تحول گرا و اصيل بر آواي کارکنان (يک مرور نظام مند) 1 اميرحسين رئوف قطب الديني عسل سالمي *٢ 3 عسل محبي 4 شقايق روستابايگي 5 ساناز دادمحمدي تاريخ دريافت : ١٤٠٠/١٠/١٤ تاريخ چاپ : ١٤٠٠/١١/١٤ چکيده در عصر حاضر، گوش سپردن به آواي کارکنان براي سازمان ها اهميت ويژه اي يافته است ؛ چراکه از يک طرف ايده ها و نظرات کارکنان ميتواند راه گشاي بسياري از مسائل و مشکلات سازماني و از طرف ديگر منعکس کننده ي علايق و خواسته هاي آن ها به مديريت سازمان باشد.
در اين راستا نويسندگان پژوهش حاضر با هدف بررسي موضوع ذکر شده ، ابتدا با توجه به مطالعه ادبيات موضوعي سبکهاي رهبري، سه سبک رهبري اخلاقي، تحول آفرين و اصيل (پيشايندها و تاثيرات سبک هاي رهبري مذکور بيشتر از ساير سبک هاي رهبري ديگر در سازمان ها مورد مطالعه قرار گرفته است ) را انتخاب نموده و سپس با توجه به اهميت تاثير اين موارد در بروز آواي کارکنان به مرور مطالعات پيشين با روش مرور سيستماتيک پرداخته اند.
1 Martin et al 2 Trevino & Brown 3 Morrison & Milliken 4 Detret & Burris در راستاي تاثير سبک رهبري اصيل بر ايجاد رفتار آواي کارکنان کي پناه و خاکسار (١٣٩٧) اشاره کرده اند که رهبران اصيل نيز با اطميناني که به زيردستان خود دارند به آن ها تفويض اختيارکرده ، آن ها را در تصميم گيريهاي مهم سازماني مشارکت داده و فرصت انتقاد و اظهار نظر در مورد مسائل سازماني را براي آن ها فراهم مينمايند (کي پناه و خاکسار، .
Linking leader authentic with employee voice behaviour: a multilevel mediation model of authentic leadership development, European Journal of Work and Organizational Psychology,1-10.