چکیده:
زﻣﯿﻨﻪ و ﻫﺪف: ﺳﺒﮏﺷﻨﺎﺳﯽ ﻣﺪرن ﯾﺎ ﻻﯾﻪای ﯾﮑﯽ از روﺷﻬﺎی ﮐﺎرﺑﺮدی در ﺳﺒﮏﺷﻨﺎﺳﯽ ﺻﻮرتﮔﺮا و ﻣﺘﻦﺑﻨﯿﺎد اﺳﺖ ﮐﻪ ﻣﺘﻦ را در ﭘﻨﺞ ﻻﯾﮥ آواﯾﯽ، واژﮔﺎﻧﯽ، ﻧﺤﻮی، ﺑﻼﻏﯽ و اﯾﺪﺋﻮﻟﻮژﯾﮏ ﻣﻮرد ﺑﺮرﺳﯽ ﻗﺮار ﻣﯿﺪﻫﺪ. در اﯾﻦ روش ﺑﺎ ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ ﺑﺎﻓﺖ ﻣﻮﻗﻌﯿﺘﯽ ﺑﻌﻨﻮان ﮐﻼنﻻﯾﻪ، ﻣﺘﻦ را ﺑﻪ ﺧﺮدﻻﯾﻪﻫﺎﯾﯽ ﺗﺠﺰﯾﻪ ﮐﺮده و ﺑﺎ ﺑﺮرﺳﯽ ﺧﺮدﻻﯾﻪﻫﺎی ﻣﺘﻨﯽ و ﺗﺸﺨﯿﺺ وﯾﮋﮔﯿﻬﺎی ﺑﺮﺟﺴﺘﻪ ﯾﺎ ﭘﺮﺑﺴﺎﻣﺪ ﺑﻪ ﻣﻄﺎﻟﻌﮥ ﺳﺒﮏ ﻣﯿﭙﺮدازد. ﭘﺲ ﻣﺸﺨﺼﻪﻫﺎی ﺑﺮﺟﺴﺘﮥ ﺳﺒﮏ و ﻧﻘﺶ و ارزش آﻧﻬﺎ را در ﻫﺮ ﻻﯾﻪ ﺑﺼﻮرت ﻣﺠﺰا ﺑﺮرﺳﯽ ﮐﺮده و ﭘﯿﻮﻧﺪﻫﺎی ﺻﻮری ﻣﺘﻦ ﺑﺎ ﻣﺤﺘﻮای آن را ﻓﺮاﻫﻢ ﻣﯿﺴﺎزد. ﺑﺎﯾﺪ ﺗﻮﺟﻪ داﺷﺖ ﮐﻪ در ﺗﺎرﯾﺦ ﻧﺜﺮﻧﻮﯾﺴﯽ ﻫﻤﻮاره ﭘﯿﺸﮕﺎﻣﺎﻧﯽ ﻇﻬﻮر و ﺑﺮوز داﺷﺘﻪاﻧﺪ ﮐﻪ ﻧﻪﺗﻨﻬﺎ از ﺳﻨﺖ ﻓﮑﺮی و ﻫﻨﺮی ﮔﺬﺷﺘﮕﺎن ﺑﻬﺮه ﺑﺮدهاﻧﺪ، ﺑﻠﮑﻪ ﺧﻮد ﻧﯿﺰ ﮐﻮﺷﯿﺪهاﻧﺪ ﺑﺎ ﻧﻮآوری و ﮔﺎه اﻗﺘﺒﺎﺳﻬﺎی ارزﺷﻤﻨﺪ از ﮔﻮﻧﻪﻫﺎی ادﺑﯽ و ﺳﺒﮑﻬﺎی ﻣﻨﺸﻮر ﻣﻠﻞ دﯾﮕﺮ، ﻣﻮﺟﺒﺎت دﮔﺮﮔﻮﻧﯽ و ﯾﺎ ﺣﺪاﻗﻞ آﺷﻨﺎﯾﯽ ﻣﻠﺖ ﺧﻮﯾﺶ ﺑﺎ آﻧﮕﻮﻧﻪ ﺳﺒﮑﻬﺎ و ﺷﮕﺮدﻫﺎی ﻧﮕﺎرﺷﯽ را ﻓﺮاﻫﻢ آورﻧﺪ. ﯾﮑﯽ از اﯾﻦ ﻧﻮﯾﺴﻨﺪﮔﺎن ﺑﺮﺟﺴﺘﻪ ﻗﺎﺿﯽ ﺣﻤﯿﺪاﻟﺪﯾﻦ ﺑﻠﺨﯽ اﺳﺖ. وی ﻣﻘﺎﻣﺎت ﺧﻮﯾﺶ را در ﺳﺎل 551 ﻫﺠﺮی ﺗﺤﺖ ﺗﺄﺛﯿﺮ ﻣﻘﺎﻣﺎت ﻋﺮﺑﯽ ﺑﻪ ﻧﺜﺮی ﻣﺼﻨﻮع ﺗﺄﻟﯿﻒ ﮐﺮده اﺳﺖ. در اﯾﻦ ﭘﮋوﻫﺶ ﻣﻘﺎﻣﺎت ﺣﻤﯿﺪی ﺑﺎ روﯾﮑﺮد ﺳﺒﮏﺷﻨﺎﺳﯽ ﻻﯾﻪای ﻣﻮرد ﺑﺮرﺳﯽ ﻗﺮار ﮔﺮﻓﺘﻪ اﺳﺖ.
روش ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ: اﯾﻦ ﭘﮋوﻫﺶ ﺑﺎ روش ﺗﻮﺻﯿﻔﯽ- ﺗﺤﻠﯿﻠﯽ ﮐﻮﺷﯿﺪه اﺳﺖ ﺳﺒﮏ ﻣﻘﺎﻣﺎت ﺣﻤﯿﺪی را از ﻣﻨﻈﺮ ﺳﺒﮏﺷﻨﺎﺳﯽ ﻻﯾﻪای ﻣﻮرد ﺗﺤﻠﯿﻞ و ﺑﺮرﺳﯽ ﻗﺮار دﻫﺪ. ﮔﺮدآوری داده ﻫﺎ در اﯾﻦ ﭘﮋوﻫﺶ ازﻃﺮﯾﻖ ﻓﻌﺎﻟﯿﺖ ﮐﺘﺎﺑﺨﺎﻧﻪای ﺻﻮرت ﮔﺮﻓﺘﻪ اﺳﺖ و ﺑﺨﺸﯽ از ﻣﺤﺘﻮای ﻣﻘﺎﻟﻪ ﻣﺤﺼﻮل ﺗﺤﻠﯿﻞ و ﺑﺮرﺳﯽ ﺷﺨﺼﯽ ﻧﻮﯾﺴﻨﺪه اﺳﺖ.
ﯾﺎﻓﺘﻪﻫﺎ: اﯾﻦ اﺛﺮ ﺑﻌﻨﻮان ﯾﮑﯽ از ﻧﻤﻮﻧﻪﻫﺎی ﺷﺎﺧﺺ ﻧﺜﺮ ﻓﻨﯽ، ﻧﻮﺷﺘﻪﻫﺎی ﻣﺼﻨﻮع و ﻣﺘﮑﻠّﻒ ﻗﺮون ﺑﻌﺪ از ﺧﻮد را ﺗﺤﺖ ﺗﺄﺛﯿﺮ ﻗﺮار داده اﺳﺖ و ازاﯾﻨﺮو در ﻣﺒﺎﺣﺚ ﺳﺒﮏﺷﻨﺎﺳﯽ ﻧﯿﺰ اﻫﻤﯿﺖ وﯾﮋهای را ﺑﻪ ﺧﻮد اﺧﺘﺼﺎص داده اﺳﺖ.
ﻧﺘﯿﺠﻪﮔﯿﺮی: ﺑﺎ ﺑﺮرﺳﯽ اﯾﻦ اﺛﺮ ﺑﺎ روش ﺳﺒﮏﺷﻨﺎﺳﯽ ﻻﯾﻪای، اﻧﻮاع دﮔﺮﮔﻮﻧﯿﻬﺎی واﺟﯽ، ﺑﺴﺎﻣﺪ ﺑﺎﻻی ﺗﮑﺮار واژﮔﺎن ﯾﮑﺴﺎن و ﻣﺘﻀﺎد، درﻫﻢ ﺗﻨﯿﺪن ﺳﺠﻊ و ﺟﻨﺎس، ﺑﻬﺮة واﻓﺮ از واژﮔﺎن ﻧﺸﺎﻧﺪار و رﻣﺰﮔﺎن ﺑﺨﺼﻮص رﻣﺰﮔﺎن دﯾﻨﯽ و ﺗﺼﻮف و ﻫﻤﭽﻨﯿﻦ ﻏﻠﺒﮥ ﺳﺒﮏ ﻣﺘﺼﻞ و ﺗﻮدرﺗﻮ و ﺑﺴﺎﻣﺪ ﺑﺎﻻی ﺗﺸﺒﯿﻪ و اﺳﺘﻌﺎره و... آﺷﮑﺎر ﻣﯿﺸﻮد.
BACKGROUND AND OBJECTIVES: Modern or layered stylistics is one of the applied methods in face-oriented and text-based stylistics which examines the text in five layers: phonetic, lexical, syntactic, rhetorical and ideological. In this method, according to the situational texture as a macro-layer, it breaks down the text into layers of layers and studies the style by examining textual layers and recognizing prominent or frequent features. It therefore examines the salient features of the style and their role and value in each layer separately and provides formal links to the text and its content. It should be noted that, in the history of prose writing, there have always been pioneers who have not only benefited from the intellectual and artistic tradition of the past., But they have also tried to innovate and sometimes valuable adaptations of literary genres and styles of other nations, to change or at least familiarize their nation with such writing styles and techniques. One of these prominent writers is Judge Hamid-ud-Din Balkhi. In this research, Hamidi officials have been studied with a layered stylistic approach.
METHODOLOGY: This descriptive-analytical study has tried to analyze the style of Hamidi officials from the perspective of layered stylistics. Data collection in this research has been done through library activities and part of the content of the article is the product of the author's personal analysis and review.
FINDINGS: This work, as one of the examples of technical prose, has influenced the artificial and obsessive writings of the following centuries, and therefore has a special importance in stylistic discussions.
CONCLUSION: By examining this work with layered stylistics, types of phonological changes, high frequency of repetition of identical and contrasting words, intertwining of rhymes and punctuation, abundant use of marked words and codes, especially religious codes and Sufism, as well as the dominance of connected style and It is revealed in you and the high frequency of similes, metaphors, etc.
خلاصه ماشینی:
تحليل و بررسي مقامات حميدي با رويکرد سبک شناسي لايه اي فاطمه عرب عامري ، عبدالله حسن زادة ميرعلي *، يدالله شکري گروه زبان و ادبيات فارسي، دانشگاه سمنان ، سمنان ، ايران .
مقامات حميدي بيشک از جمله آثاري است که بدليل اهميت خود در گسترة ادبيات کلاسيک پارسي بسيار مورد توجه بوده و پژوهشهاي متعددي روي آن صورت گرفته است ولي با باز شدن افقهاي جديد در حوزه هاي زبانشناسي، نقد ادبي و سبک شناسي اين موقعيت فراهم آمده است تا آثار دوره هاي مختلف از ديدگاههاي نوين مورد بررسي و تجزيه و تحليل قرار گيرند.
لايۀ آوايي اين لايه به الگوهاي صوتي و شيوة تلفظ در گفتار و نوشتار نظر دارد و در پي آن است که مشخص کند کاربرد خاص الگوهاي آوايي و واجي تا چه اندازه ميتواند گفتار يک شخص را برجسته کند (سبک شناسي نظريه ها، رويکردها و روشها، فتوحي: ص ٢٤٣).
معمولاً ترادف در لايۀ واژگاني بعنوان يک عنصر تأکيدي مورد بررسي قرار ميگيرد و همانطورکه بسامد بسيار واژه هاي مترادف ، يکي از ويژگيهاي بارز سبکهاي فني و مصنوع است که به بلندي جملات ميانجامد، ترادف در مقامات نيز براي اطناب متن و نشان دادن هنر نويسنده در استفاده از صنايع ادبي بکار گرفته شده است .
در مقامات حميدي بدليل طولاني بودن جمله ها، سبک متصل و تودرتو بر ديگر سبکهاي نحوي غلبه دارد و بيشتر از جملات معطوف استفاده شده است که نشان دهندة اطناب در متن است .
Introducing the authors Fatemeh Arab Ameri: PhD student in Persian language and literature, Semnan University, Semnan, Iran (Email: f.