چکیده:
هدف مقاله آگاهی از میزان انطباق عناصر نهگانه برنامه درسی دانشگاه فرهنگیان با صلاحیتهای حرفهای موردنیاز دبیران متوسطه شهر اهواز و تبیین دلایل انطباق یا عدم انطباق این عناصر نهگانه با صلاحیتهای حرفهای موردنیاز دبیران بود. روش پژوهش آمیخته (طرح تبیینی) بود. براساس نتایج بخش کمی بین عناصر اهداف، محتوا، فعالیتهای یاددهی-یادگیری و گروههای یادگیری برنامه درسی دانشگاه فرهنگیان با صلاحیتهای حرفهای دبیران انطباق وجود داشت؛ اما بین عناصر زمان، مواد آموزشی، فضای آموزشی و روشهای ارزشیابی انطباق لازم وجود نداشت. در بخش کیفی، به منظورتبیین نتایج بخش کمی، مصاحبهها بر مبنای رویکرد تحلیل محتوای کیفی به روش استقرائی تحلیل شده و دلایل انطباق یا عدم انطباق هر یک از عناصر نهگانه برنامه درسی دانشگاه فرهنگیان با صلاحیتهای حرفهای دبیران تبیین گردیده است.
The purpose of this study was investigating the degree of compliance of the nine-elements of the university curriculum with professional qualifications required by the secondary teachers in Ahvaz (Iran) and explaining the reasons for adaptation or the lack of conformity of these nine-elements with professional qualifications required by the teachers. According to the results, there were few professional qualifications between elements of goals, content, Teaching - learning activities and learning groups of the University of Teacher Training curriculum with professional qualifications of the teachers; but there were no necessary adaptations between time elements, training materials, training space, and evaluation methods. In the qualitative section, the results of quantitative section the reasons for the compliance or non-compliance of each of the nine elements of the Teacher Training University curriculum with professional qualifications of the teachers were explained.
خلاصه ماشینی:
تجارب دانشجويان به دوره کارورزي بدون رهبري، هدايت و نظارت اساتيد متعهد و مجرب محدود شده و از سمينارهاي آموزشي- پژوهشي، تدريس در گروه هاي کوچک ، توجه به تفاوت هاي فردي و آموزش و يادگيري خودراهبري کمتر استفاده شده است ؛ همچنين داييزاده ، سليمان پور عمران و نعمتي (١٣٩٣) در پژوهشي نشان دادند که از ديدگاه مدرسان دانشگاه فرهنگيان مطلوبيت و کيفيت برنامه درسي براي تربيت معلم حرفه اي، پايين تر از استانداردهاي بين المللي ميباشد.
از ديدگاه مصاحبه شوندگان ، دلايل شکل گيري نتايج بخش کمي پژوهش - مبني بر ميزان انطباق يا عدم انطباق عناصر نه گانه برنامه ي درسي دانشگاه فرهنگيان با صلاحيت هاي حرفه اي موردنياز دبيران مدارس متوسطه شهر اهواز- چيست ؟ روش شناسي پژوهش اين پژوهش از نظر هدف کاربردي و به لحاظ پارادايم از نوع ترکيبي است .
عنصر هدف بر اساس نتايج بخش کمي بين اهداف تعيين شده در برنامه درسي دانشگاه فرهنگيان با صلاحيت هاي حرفه اي موردنياز دبيران مدارس متوسطه شهر اهواز به طور معناداري مطابقت وجود داشته است (٠٠٠١>p).
براساس نتايج بخش کيفي و در رابطه با عدم انطباق برنامه هاي درسي دانشگاه فرهنگيان با صلاحيت هاي حرفه اي مورد نياز دبيران مدارس متوسطه ، مصاحبه شوندگان به مواردي از قبيل سطحي و محدود بودن روش هاي ارزشيابي (دانشجو معلم ، شماره ١٠)، همسو نبودن روش هاي ارزشيابي با اهداف تعيين شده (معاون آموزشي پرديس ، شماره ٤) و عدم توانايي مدرسان در ارزشيابي سطوح بالاي شناختي (مدير پرديس ، شماره ٤) اشاره داشته اند.
طبق نتايج اين پژوهش ، بين اهداف تعيين شده در برنامه ي درسي دانشگاه فرهنگيان با صلاحيت هاي حرفه اي موردنياز معلمان مدارس متوسطه مطابقت وجود داشته است .