چکیده:
پژوهش حاضر با هدف بررسی عوامل موثر بر رضایت شغلی معلمان زن مقطع ابتدایی اسلامشهر) با تاکید بر سبکهای مدیریت و ابعاد فرهنگ سازمانی (انجام شده است. روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی است. جامعه آماری، معلمان زن مقطع ابتدایی اسلامشهر بر اساس آخرین آمار، 754 نفر میباشد. حجم نمونه بااستفاده از فرمول کوکران و روش نمونهگیری تصادفی ساده، 254 نفرمی باشد. برای سنجش متغیرها از سه پرسشنامه فرهنگ سازمانی، رضایت شغلی و سبکهای رهبری استفاده گردید. پایایی پرسشنامه بر اساس ضریب آلفای کرونباخ، به ترتیب برابر با 82/0، 86/ 0، و75/0 برآورد گردید. برای تجز یه و تحلیل از روشهای آماری توصیفی و آمار استنباطی) همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه (استفاده شد. یافتههای پژوهش نشان داد که فرهنگ سازمانی و ابعاد- همکاری گروهی، هویت سازمانی، خلاقیت، ریسک پذیری، سیستم پاداش- با رضایت شغلی رابطه مثبت و معناداری دارد. اما بین حمایت مدیریت با رضایت شغلی رابطه معناداری وجود ندارد. ولی بین سبکهای رهبری واگذار کننده و مشارکتی با رضایت شغلی رابطه مثبت و معناداری وجود دارد.
This study aimed to investigate the factors affecting job satisfaction among primary school teachers of Islamshahr (with an emphasis on management styles and organizational culture dimensions). The research is descriptive and correlational. The target population in this study was primary school teachers of Islamshahr that are 754 people based on the latest data. The sample size of 254 individuals were determined using Cochran formula and simple random sampling method. Three questionnaires of organizational culture, job satisfaction and leadership styles were used to measure the variables of the study. Content validity of the questionnaire was confirmed by experts. The reliability of the questionnaire by Cronbach's alpha coefficient, 0.82, 0.86 and 0.75 respectively. Descriptive and inferential statistical methods (Pearson correlation and multiple regression) were used for the analysis. The findings showed that organizational culture and aspects - teamwork, corporate identity, creativity, risk-taking, and reward system - have a positive and significant relationship with job satisfaction. But there is no significant relationship between management support and job satisfaction. The results also showed that there is a significant positive relationship between the left and collaborative leadership styles and job satisfaction. But there is no significant relationship between autocratic leadership style and job satisfaction. Multiple regression analysis showed that the dimensions of organizational culture (teamwork, corporate identity, creativity, risk-taking and reward system) and two leadership styles (left and democrats) have the ability to predict job satisfaction.
خلاصه ماشینی:
نتايج رگرسيون چندگانه نيز نشان داد که ابعاد فرهنگ سـازماني (همکـاري گروهـي، هويـت سـازماني، خلاقيت , ريسک پذيري و سيستم پاداش) و دو بعد سبک هاي رهبري (واگذار کننده و دموکرات) توانايي پيش بيني رضايت شغلي را دارند.
در اين رابطه برخي از پژوهشگران مانند سالاري وهمکاران (١٣٩٢)، قلتاش (١٣٩٣)، موسويکيا (١٣٩٣)و پتي وهمکاران ٨(٢٠٠٩) نشان 1 -Bass 2-Avolio 3 -Reggio 4-Tepret & Tuna 5-Hofstetter&Harpaz 6-Hogan&Coote 7-Denison 8-Hofstetter, Harpaz داده اند که فرهنگ سازماني در رضايت شغلي نقش دارد.
يکي از اين عوامل ، رضايت شغلي کارکنان است ، چرا که رابطه مستقيمي بين رضايت شغلي افراد با عملکرد آنان وجود دارد و کساني که رضايت داشته باشند، کار خود را بهتر انجام ميدهند (محمدي، ١٣٨٦) و تاثير رضايت شغلي در سطح معلمان بيش از پيش خود را نشان ميدهد و بنابراين لازم است نظام آموزشي به موضوع رضايت شغلي کارکنان، بيش از پيش توجه نشان دهد (توکلي وهمکاران، ١٣٩٤).
جدول ٢: نتايج تجزيه و تحليل همبستگي ابعاد فرهنگ سازماني و سبک هاي رهبري با رضايت شغلي (به تصویر صفحه رجوع شود) نتايج جدول فوق نشان ميدهد که رابطه همکاري گروهي، هويت سازماني، خلاقيت , ريسک پذيري و سيستم پاداش با رضايت شغلي در سطح ٠٠١≥P معنادار ميباشد.
ديگر يافته هاي پژوهش حاضر نشان داد که بين سبک هاي رهبري مشارکتي و واگذار کننده با رضايت شغلي معلمان زن مقطع ابتدايي شهرستان اسلامشهر رابطه مثبت و معناداري دارد.
همچنين نتايج پژوهش نشان داد که ٥درصد تغيير نمره در رضايت شغلي با استفاده از تعامل متغيرهاي سبک هاي مشارکتي و واگذارکننده قابل پيش بيني است .