چکیده:
هدف: هدف پژوهش حاضر بررسی اثربخشی درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد بر کاهش اضطراب امتحان تحصیلی دانشآموزان دختر مقطع متوسطه دوم بود. روش: جامعه آماری این پژوهش شامل همه دانشآموزان دختر مقطع متوسطه دوم دبیرستان منطقه 5 تهران بود که از این تعداد 24 نفر به روش نمونهگیری در دسترس براساس نمره اضطراب امتحان اسپیل برگر (1980) انتخاب شد که نمونه آماری را تشکیل دادند. این ۲۴ نفر به طور همتا در ۲ گروه ۱۲ نفره آزمایش و کنترل گزینش شدند که گروه آزمایش، 8 جلسه درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد را دریافت کرد و گروه کنترل در لیست انتظار قرار داشتند. همچنین برای تجزیه و تحلیل دادهها از تحلیل تحلیل کوواریانس استفاده شد. یافتهها: نتایج به دست آمده از مقایسه پسآزمون اضطراب امتحان در دو گروه با کنترل کردن اثر پیشآزمون حاکی از این است که پس از شرکت در جلسات درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد، نمرات اضطراب امتحان دانشآموزانی که در گروه آزمایش شرکت داشتند، نسبت به دانشآموزانی که در گروه گواه جایگزین شده بودند، کاهش معناداری داشته است نتیجهگیری: نتایج پژوهش نشان داد که درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد باعث کاهش اضطراب امتحان دانشآموزان میشود. به عبارت دیگر دانشآموزان با شرکت در جلسات درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد میتوانند بر اضطراب امتحان خود فائق بیایند.
Purpose: The purpose of this study was to investigate the effectiveness of acceptance and commitment therapy on reducing the academic test anxiety among female high school students. Method: The statistical population of this study included all second-grade female high school students in District 5 of Tehran, of which 24 were selected by available sampling method based on the Spielberger test (1980). They comprised a statistical sample. The 24 subjects were randomly selected in two groups of 12 experimental and control groups. The experimental group received 8 sessions of acceptance and commitment therapy, and the control group was on the waiting list. Analysis of covariance was also used to analyze the data. Results: The results of the comparison of the posttest anxiety test in the two groups by controlling the effect of the pre-test indicated that after taking part in admission and commitment treatment sessions, the test anxiety scores of the students who participated in the test group Had a significant decrease compared to the students who were replaced in the control group. Conclusion: The results of this study showed that acceptance and commitment therapy reduced students' test anxiety. In other words, students will be able to overcome their test anxiety by attending acceptance and commitment therapy sessions.
خلاصه ماشینی:
واژه هاي کليدي: درمان مبتني بر پذيرش و تعهد، اضطراب امتحان ، ، دانش آموزان دختر مقطع متوسطه ١ کارشناس ارشد روان شناسي عمومي دانشگاه آزاد اسلامي واحد بجنورد، بجنورد ايران (yahoo.
در نتيجه با توجه به تأثير اضطراب امتحان بر عملکرد تحصيلي و نياز به مداخله جهت کاهش اضطراب و بهبود عملکرد دانش آموزان ، لازم است از مداخلات مؤثر و جديد در اين زمينه استفاده شود که درمان مبتني بر پذيرش و تعهد از جمله رويکردهاي مؤثر بر مشکلات و اختلالات مختلف در نمونه هاي مختلف ميباشد.
با توجه به مطالب فوق و بررسي پيشينه پژوهش و با توجه به اهميت عملکرد تحصيلي دانش اموزان بر رشد فرد و جامعه و نيز رابطه اضطراب امتحان و عملکرد تحصيلي و همچنين عدم وجود پژوهشي منسجم و کاربردي در خصوص موضوع ، محقق درصدد پاسخگويي به سؤال اساسي زير برآمده است : آيا درمان مبتني بر پذيرش و تعهد بر کاهش اضطراب امتحان دانش آموزان دختر مقطع متوسطه دوم مؤثر است ؟ 1 Test anxiety ۵٢ روش طرح تحقيق دو گروهي و از نوع پيش آزمون و پس آزمون با گروه آزمايشي و کنترل است که زيرگروه طرح هاي آزمايشي محسوب ميشود.
يافته ها در اين پژوهش که اثربخشي درمان مبتني بر پذيرش و تعهد بر اضطراب امتحان در دانش آموزان دختر مقطع متوسطه دوم مورد بررسي قرار گرفت گروه نمونه شامل تعداد ٢٤ نفر ازدانش اموزان منطقه ٥ شهر تهران بود که از اين ميان ١٢ نفر در گروه آزمايش و ١٢ نفر در گروه گواه گمارش شدند.