چکیده:
مفهوم هنر و تکنولوژی مفاهیمی هستند که مورد توجه هایدگر واقع شده و همچنین در مقالات جداگانه (سرآغاز کار هنری و پرسش از تکنولوژی) به آنها پرداخته است. این مقاله درصدد بررسی نسبت میان این دو مفهوم در اندیشههای هایدگر است. هنر در اندیشه مارتین هایدگر گونهای از ظهور و نامستوری است که در آن حقیقت در کار است. او در بحث از تکنولوژی، فن و تکنیک را بهمیان میکشد و سپس مفهوم «تخنه» (techne) را در یونان باستان بررسی میکند، که ازیکسو، هنر و از سوی دیگر، تکنولوژی ریشه در آن دارند. در این مقاله نهایتا روش تحلیل هایدگر که پدیدارشناسی هرمنوتیک است و از این منظر تحلیل او از حقیقت و نسبت هریک از مفاهیم هنر و تکنولوژی با آن در دوره یونان باستان و معاصر راهگشا بوده و نسبت میان هنر و تکنولوژی در پرتو حقیقت روشن میشود. روش تحقیق در این مقاله بنیادی است که بهصورت تحلیل محتوا انجام گرفته است. هدف انجام این پژوهش چشمانداز جایگاه کنونی هنر در دوره تکنولوژی معاصر است.
Art and technology are concepts that Heidegger has addressed in separate articles (The Beginning of Artwork and The Question of Technology). This article seeks to examine the relationship between these two concepts in Heidegger's idea. He believes that art is a kind of emergence and manifestation of the truth. In discussing technology, he introduces technique, and then examines the concept of "tekhneh" in ancient Greece, where art and technology are rooted. This article clarifies Heidegger's method of analysis, i.e. hermeneutic phenomenology, and his analysis of truth, the relationship of each of the concepts of art and technology with it in ancient and contemporary Greece, and the relationship between art and technology in the light of truth. The research methods used in this paper are basic(pure) and content analysis. The purpose of this study is to examine the current position of art in the contemporary technology era.
خلاصه ماشینی:
com دريافت: 12/03/1400 پذيرش: 29/07/1400 چکيده مفهوم هنر و تکنولوژی مفاهیمی هستند که مورد توجه هایدگر واقع شده و همچنین در مقالات جداگانه (سرآغاز کار هنری و پرسش از تکنولوژی) به آنها پرداخته است.
در این مقاله نهایتاً روش تحلیل هایدگر که پدیدارشناسی هرمنوتیک است و از این منظر تحلیل او از حقیقت و نسبت هریک از مفاهیم هنر و تکنولوژی با آن در دوره یونان باستان و معاصر راهگشا بوده و نسبت میان هنر و تکنولوژی در پرتو حقیقت روشن میشود.
در ادامه سعی خواهد شد تا پس از معرفی روش هایدگر، تعریف او از هنر و تکنولوژی مطرح شده و سپس نسبت بین این دو مفهوم از منظر هایدگر تحلیل شود.
یکی بر آن است که گرچه به واقع، درست است که کارهای هنری اشیایی هستند که توسط انسان ساخته شدهاند؛ معهذا این نیز درست است که آنچه آنها را کارهای زیبا میکند، مبتنی بر چیزی دیگر است» (کوکلمانس، 1388، ج 1، ص206).
حقيقت و کار هنری در ابتدای این بخش لازم به توضیح است که هایدگر جهت توضیح حقیقت و نسبت آن با هنر و ذکر مثالهای دقیقتر، از آثاری سخن میگوید که بهزعم خود، متعلق به «هنرِ بزرگ» بودند.
هایدگر پس از مطرح کردن لزوم تعریف ابزاری تکنولوژی، میگوید: «وقتی از تکنولوژی سخن میگوییم، آنچه در برابر دیدگان خود مجسم میکنیم، چیزی است که این تعریف با آن انطباق دارد.