چکیده:
بخش مهمی از تلاشهای محققان در پژوهشهای مدیریت اسلامی، براساس پژوهشهای کیفی و مبتنیبر اسناد و متون دینی است. همانگونه که پژوهشهای کمّی با روایی و پایایی ارزش علمی پیدا میکنند، پژوهشهای کیفی نیز نیازمند عناصر اطمینانبخش هستند که توانایی اعتباریابی و اعتمادسازی را داشته باشند. این پژوهش با استفاده از روش تحلیلی، مستند به دانش اصول فقه و فلسفۀ اسلامی، به شناسایی عناصر اصلی اعتباریابی و اعتمادسازی در پژوهشهای مدیریت اسلامی پرداخته است. یافتۀ اساسی این پژوهش شناسایی چهار عنصر استناد دینی، انسجام و هماهنگی، مطابقت با واقعیت و کارآمدی، بهعنوان معیار اصلی در پژوهشهای مدیریت اسلامی است. هر یک از این عناصر دارای سنجهها و ملاکهایی برای پایش عناصر اصلی هستند که محقق میتواند با استفاده از آنها، نسبتبه ارزشمندی پژوهش اطمینان حاصل کند.
A significant part of the efforts of researchers in Islamic management research is based on qualitative research and based on religious documents and texts. Just as quantitative research with scientific validity and reliability finds scientific value; Qualitative research also requires reassuring elements that have the ability to validate and build trust. This research has used an analytical method that relies on the science of the osol e fegh and Islamic philosophy Which has identified the main elements of credibility and trust building in Islamic management research. The main result of this research is identifying the four elements of religious citation, coherence and harmony, correspondence to reality, and efficiency, which can be used in Islamic management research. Each of these elements has criteria for evaluating the main elements that the researcher can use to ensure the value of the research.