چکیده:
زمینه و هدف: یکی از عوامل مهم تحول و زایش سبکهای ادبی، کلیشه ای شدن مضامین و تصویرهای ادبی در دوره های متفاوت است که نمونۀ بارز آن، ظهور مکتب وقوع، سبک هندی و دورۀ بازگشت ادبی است. رایجترین تحلیل برای تشخیص کلیشه های ادبی، بازشناسی ابزار تکرار است. عنصر «تکرار» در ادبیات نقش کلیدی، اعم از مثبت و منفی، ایفا میکند. بسامد بالای این عنصر، گاه به ظهور «کلیشه» میانجامد و میتواند در تصاویر شعری، ترکیبات اضافی و وصفی، کلمات مرکب، نمادها و مانند آنها و نیز در جایگاه مضامین و عواطف ظهور کند. از این رو نوشتۀ حاضر به بررسی و تاثیر عنصر «کلیشه» در ابعاد ادبی غزل معاصر با مطالعۀ اشعار حسین منزوی میپردازد و در پی اثبات آن است که منزوی چگونه رنگ تکرار و کهنگی را از تصاویر و مضامین قالبی زدوده است.
روش مطالعه: این پژوهش با روش توصیفی–تحلیلی و براساس مطالعۀ غزلیات حسین منزوی صورت گرفته است.
یافته ها: منزوی گاه با پرداخت جزئی تصاویر و مضامین کلیشه ای، به خلق تصاویر و مضامین نو دست زده است. این پردازش اغلب با تلفیق اندیشه های کلیشه ای و خلاقانه بر ارزش هنری و ادبی شعر منزوی افزوده است و دیدگاه مخاطبان را درمورد کاربرد کلیشه تغییر میدهد.
نتیجه گیری: برجسته ترین نوآوریهای حسین منزوی در کاربست مضامین و تصاویر قدما و کلیشه زدایی از آنها در این موارد میگنجد: نوآوری در کاربرد ترکیبات کلیشه ای، نوآوری در کاربرد تلمیح برای مضمونپردازی و تصویرسازی، نوآوری درکاربرد تمثیل و کنایه برای مضمونپردازی و تصویرسازی، نوآوری در تضمین و اقتباس از کلام گذشتگان برای مضمونپردازی و تصویرسازی، و آمیختن فنون بلاغی با تلمیح، تضمین، و تمثیل. این تمهیدات گوشه هایی از نوآوریها و ابداعات منزوی را بعنوان یکی از پیشگامان و پیشاهنگان غزل نو بازنمایی کرده و نشان میدهد چگونه غزل او از غزلهای سنتی متفاوت و به شعر نو مشابه شده است.
BACKGROUND AND OBJECTIVES: : One of the important factors in the evolution and birth of literary styles is the stereotyping of literary themes and images in different periods, a clear example of which is the emergence of the school of occurrence, the Indian style and the period of literary return. The most common analysis for identifying literary stereotypes is the recognition of repetition tools. The element of "repetition" plays a key role in the literature, both positive and negative. The high frequency of this element sometimes leads to the emergence of "stereotypes" and can appear in poetic images, additional and descriptive compounds, compound words, symbols and the like, as well as in the place of themes and emotions. Therefore, the present article examines and influences the element of "stereotype" in the literary dimensions of contemporary lyric poetry by studying the poems of Hossein Manzavi and seeks to prove how Manzavi has removed the color of repetition and antiquity from stereotyped images and themes.
METHODOLOGY: This research has been done by descriptive-analytical method and based on the study of Hossein Manzavi's lyric poems.
FINDINGS: Isolation sometimes creates new images and themes by paying a little attention to stereotyped images and themes. This process often adds to the artistic and literary value of isolated poetry by combining stereotyped and creative ideas, and changes the audience's view of the use of stereotypes
CONCLUSION: The most prominent innovations of Hossein Manzavi in the use of themes and images of the ancients and their de-stereotyping include: innovation in the use of stereotyped combinations, innovation in the use of allusions for themes and illustrations, innovations in the use of allegory and irony in themes and imagery, themes and imagery Adaptation from the words of the past for theming and illustration, and combining rhetorical techniques with allusion, guarantee, and allegory. These arrangements represent isolated corners of isolated innovations and innovations as one of the pioneers and pioneers of new sonnets and show how his sonnets are different from traditional sonnets and similar to modern poetry.
خلاصه ماشینی:
او قصۀ غصه هايش را در تشبيهي مضمر به «افسانه » مانند کرده که همگان از آن باخبرند و کمتر در دنياي واقعي امکان مواجه شدن با آنها وجود دارد: چه ميپرسي از قصۀ غصه هايم ؟ که از من تو را خود همين بس فسانه (مجموعه اشعار، منزوي: ص ٤٩) براي نمونه به اين ابيات از اوحدي مراغه اي و حافظ توجه کنيد که داراي اين ترکيب است : عارت آمد که دمي قصۀ ما گوش کني؟ / قصۀ غصۀ اين بيسروپا گوش کني؟ (اوحدي مراغه اي: ٤٠٨) باورم نيست ز بدعهدي ايام هنوز / قصۀ غصه که در دولت يار آخر شد (ديوان اشعار حافظ : ١١٢) ترکيب اضافي «سيل فنا» که بر پايۀ تشبيه است ، در بيت زير طوري بکار گرفته شده که تکرار را از چهرة آن زدوده است .
اين ترکيب بصورت غيراضافي در بيت زير از منزوي آمده که شاعر آرزو ميکند سيل اشک او، بتواند او را با معشوق درآميخته و به جاي دلخواهش کوچ دهد: کاش سيلي شود اشک تو، که ما را ببرد / که مرا با تو درآميزد و زين جا ببرد (مجموعه اشعار، منزوي: ٥٣) نوآوري در کاربرد تلميح براي مضمون پردازي و تصويرسازي نگريستن و توجه به گذشته مهمترين عنصر در ايجاد کليشه است .
Edited by Mohammad Taghi Modarres Razavi, Tehran: Book Translation and Publishing Company, p.
Book of Poems, Edited by Mohammad Qazvini and Qasem Ghani, Tehran: Zavar Library, pp.