چکیده:
در عصر حاضر، دانش آموزان برای رویارویی با تحولات شگفت انگیز در جامعه امروز میلادی باید مهارتهای تفکر انتقادی و خلاق خود را به منظور تصمیمگیری مناسب و حل مسائل پیچیده جامعه بهبود بخشند. هدف این پژوهش تعیین رابطه آموزش مجازی و خلاقیت دانش آموزان دختر دورۀ متوسطه اول مدارس شهر بجنورد است. حجم نمونه براساس جدول کرجسی و مورگان و با روش نمونهگیری خوشهای 440 نفر بوده است. برای گرد آوری دادهها از پرسشنامه آموزش مجازی و پرسشنامه خلاقیت عابدینی (1372) استفاده شده است. روش پژوهش از نوع همبستگی بود. دادههای پژوهش با آزمون همبستگی پیرسون و رگرسیون چند متغیری موردتجزیه وتحلیل قرار گرفته و نتایج پژوهش نشان داده که میان میزان بهرهگیری از فناوری اطلاعات و ارتباطات و خلاقیت و هر یک از مولفههای آن (سیالی، بسط، ابتکار، انعطاف پذیری) رابطه معنادار و مثبت وجود دارد. استفاده از آموزش مجازی خلاقیت و مولفههای سیالی، بسط، ابتکار و انعطاف پذیری را پیش بینی میکند و از لحاظ آماری معنادار است
In the present age, students have to improve their critical and creative thinking skills in order to make appropriate decisions and solve complex society problems in order to face the amazing changes in today's society. The purpose of this study is to determine the relationship between virtual education and creativity of female high school students in Bojnourd. The sample size was 440 people based on Krejcie and Morgan table and cluster sampling method. Virtual education questionnaire and Abedini creativity questionnaire (1993) were used to collect data. The research method was correlational. The research data were analyzed by Pearson correlation test and multivariate regression and the research results showed that between the use of information and communication technology and creativity and each of its components (fluidity, expansion, Initiative, flexibility) There is a significant and positive relationship. The use of e-learning predicts creativity and fluidity, expansion, initiative and flexibility and is statistically significant.
خلاصه ماشینی:
بررسي نقش آموزش در فضاي مجازي بر بهبود مولفه هاي خلاقيت دانش آموزان شهرستان بجنورد 1 صديقه نسيم حميد نسيم ٢ تاريخ دريافت : ١٤٠٠/١٠/٢٤ تاريخ چاپ : ١٤٠٠/١١/٢٤ چکيده در عصر حاضر، دانش آموزان براي رويارويي با تحولات شگفت انگيز در جامعه امروز ميلادي بايد مهارتهاي تفکر انتقادي و خلاق خود را به منظور تصميمگيري مناسب و حل مسائل پيچيده جامعه بهبود بخشند.
هدف اين پژوهش تعيين رابطه آموزش مجازي و خلاقيت دانش آموزان دختر دورٔە متوسطه اول مدارس شهر بجنورد است .
پژوهش حاضر رابطه ميزان استفاده از آموزش مجازي و خلاقيت دانش آموزان دختر دوره متوسطه اول شهر بجنورد را مورد بررسي قرار داده است تا با ارائه راهکارهاي پيشنهادي در زمينۀ بهرهگيري از اين فناوري جديد، رشد مهارت فکري سطح بالا همچون خلاقيت را تسهيل بخشد.
نتايج بررسي فرضيه اول پژوهش : بين ميزان استفاده از آموزش مجازي و خلاقيت دانش آموزان رابطه وجود دارد.
بحث و نتيجه گيري نتايج اين پژوهش مبين آن است که ميان استفاده از آموزش مجازي و خلاقيت دانش آموزان همبستگي مثبت و معنادار وجود دارد.
نتايج تحقيقات پيشين نشان داده که آموزش مجازي همۀ شيوه هايي را که براي پرورش خلاقيت لازم است ، به نوعي در اختيار دارد و مي تواند به دانش آموزان کمک کند تا افرادي خلاق شوند.
The purpose of this study is to determine the relationship between virtual education and creativity of female high school students in Bojnourd.