چکیده:
در این پژوهش، به عکسهای منتشر شده در شبکه اجتماعی اینستاگرام پیرامون پیادهروی اربعین، بهعنوان بستری برای ساخت معنای مناسک اربعین و بازنمایی آن در فضای مجازی پرداختیم. استفاده از روش نشانهشناسی اجتماعی در خوانش این عکسها امکان بررسی عمیق تصاویر عکاسانه، نمادها، منابع نشانهشناختی و بسترهای اجتماعی و فرهنگی را برای محقق فراهم کرد و محقق با بهکارگیری این روش و متأثر از نظریاتی چون جامعهی نمایش دوبور، به نحوهی بازنمایی پیادهروی اربعین در اینستاگرام دست یافت. این معنای برساخته شده که متأثر از مناسبات قدرت سیاسی نیز هست، ذیل مقولاتی چون: رفتن رسیدن است، دشواری و رنج سفر، خانواده، سلبریتیها، پرچمها و پوسترها، فراجنسیتی بودن و عکاسی سلفی، تحلیل شد. حوادث کربلا منبع بسیار غنی از معانی و رمزهاست که نشانهسازها برای ساخت فراواقعیت ِ ایدهآل و الصاق آن به واقعیت، از آن منتفع میشوند. نهایتاً پیادهروی اربعین بهعنوان یک آیین آمیخته با فرایندهای عکاسانه که تصویری شدن بخشی از آن است، تعریف میشود. این آیین، بهمثابه کنشی فعال و مطالبهگر بازنمایی میشود و با نمایش پیوندهای خانوادگی و اجتماعی، مفهوم امت را بازتعریف و به نمایش میگذارد. پیادهروی اربعین ضمن اینکه ابعاد زنانهی فعالی دارد و به لحاظ فرهنگی و ملیتی تنوعپذیر است، بهسوی تبدیلشدن به امر معمولی و سطحی شده پیش میرود.
In the present study, we studied published images on Instagram social network about Arbean's Walk as a platform for making Arbaens rituals meaning and representing it in the Cyberspace. Using the Sociological semiotic analysis of these images provided a deep analysis of photographic images, symbols, semiotic resources, and socio-cultural backgrounds; and the researcher achieved a representation method about Arbean walking on Instagram by theories such as dual space approach and display community. This constructed meaning which is also influenced by political power relations has been analyzed by factors such as going to achieve, difficulty and journey suffering, family, celebrities, flags and posters, transgendering and Selfie photography. The incidents of Karbala are a very rich source of meanings that semiotic analyzers benefit from it by making ideal surreal and attach it to the reality. Ultimately, Arbaen' Walk is defined as a ritual compounded with photographic processes and visualization is becoming to be a part of this ritual. This ritual is represented as an active and demanding action and redefines the concept of the Ummah by displaying family and social bonds. Arbaeen's walk, while active in its feminine dimensions and culturally and nationally diverse, is moving towards becoming a normalized, superficial affair.
خلاصه ماشینی:
استفاده از روش نشانه شناسي اجتماعي در خوانش اين عکس ها امکان بررسي عميق تصاوير عکاسانه ، نمادها، منابع نشانه شناختي و بسترهاي اجتماعي و فرهنگي را براي محقق فراهم کرد و محقق با به کارگيري اين روش و متأثر از نظرياتي چون جامعه ي نمايش دوبور، به نحوه ي بازنمايي پياده روي اربعين در اينستاگرام دست يافت .
کشف معاني برساخته شده از پياده روي اربعين در عکس هاي منتشر شده و نحوه ي بازنمايي بصري اين آيين در شبکه ي اجتماعي اينستاگرام مسئله ي اصلي اين پژوهش است .
محققان بر آن بوده اند که با رويکردي نشانه شناختي، از آنچه در صفحات فارسي، انگليسي و عربي اينستاگرام توسط عکس هاي پياده روي اربعين ، بازنمايي ميشود، پرده بردارند و معاني ضمني و دلالت هاي اجتماعي - فرهنگي آن را واکاوي نمايد؛ نشانگان و رمزهايي که معناي پياده روي اربعين را برساخته ميکنند، کشف کرده و به روابط و مناسبات قدرت در اين نشانه پردازي اشاره کنند.
بازنمايي پياده روي اربعين در اينستاگرام نيز به واسطه اي هشتگ هاي متعددي انجام شده است که خواندن آن ها به عنوان نشانه هاي برون متني، ذهن مخاطب را در درک عکس ها جهت دهي ميکند.
جامعه ي مورد مطالعه ي اين پژوهش ، عکس هايي است که از پياده روي اربعين در عراق ، در شبکه ي اجتماعي اينستاگرام منتشر شده اند.
يکي از منابع نشانه شناختي اين دست نشانه سازي ها، ظرفيت پياده روي اربعين براي الصاق منزلت اجتماعي بيشتر به افراد است .
“ A phenomenological study of Arbaeen foot pilgrimage in Iraq”, Tourism Management Perspectives,Vol. 26, 9-19.
Social researches and studies in Iran, 6th period, 4, 595-631.