چکیده:
هدف پژوهش حاضر مقایسه عوامل آموزشگاهی (جو روانی مدرسه، احساس تعلق به مدرسه و اضطراب مدرسه) در دانش آموزان دختر دبیرستانی دارای رفتارهای قلدری، قربانی و عادی شهر ایلام است. روش پژوهش، علی – مقایسه ای می باشد. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دانش آموزان دختر دبیرستانی شهر ایلام در سال تحصیلی 99-98 است که طبق آمار آموزش و پرورش استان حدودا 4521 نفر می باشد. با توجه به ماهیت پژوهش و با استناد به روش نمونه گیری تحقیقات قبلی، نمونه آماری با نام گذاری معلمان و همچنین با استفاده از ابزار قلدری و به روش نمونه گیری تصادفی چند مرحله ای خوشه ای انتخاب شد؛ که نهایتا پس از سرند کردن، دانش آموزانی که هم توسط معلم و هم به واسطه پرسشنامه الویوس به عنوان قلدر و قربانی مشخص شده بودند، نمونه نهایی را تشکیل دادند، که شامل 100 نفر دانش آموز قلدر و 100 نفر هم دانش آموز قربانی بودند. همزمان به همین تعداد (100 نفر) هم دانش آموز عادی، انتخاب شدند. برای جمع آوری داده ها از مقیاس جو روانی مدرسه، مقیاس تعلق به مدرسه، مقیاس اضطراب مدرسه و پرسشنامه تجدید نظرشده زورگو/قربانی اولویوس به کار برده شده است. جهت تجزیه و تحلیل دادهها از تحلیل واریانس چندمتغیری استفاده گردید. یافته های پژوهش نشان داد دانش آموزان قربانی به نسبت دانش آموزان قلدر جو روانی مدرسه را منفی تر احساس می کنند و اضطراب مدرسه بیشتری به نسبت دانش آموزان قلدر و عادی احساس می کنند، همچنین دانش آموزان قربانی احساس تعلق کمتری نسبت به مدرسه دارند.
This research aims to compare Academic Factors (school’s psychological atmosphere, attachment and anxiety) among Ilam female high school students having bullying, victimization and normal behaviors. The research method is casual-comparative and its statistical population includes all Ilam female high school students in 2019-2020 which upon provincial educational statistics were 4521 people. Based on nature and previous studies’ sampling method, statistical sample was selected through teachers’ list and bullying tool, by categorical multi-step random sampling, that after rounding, finally those determined by teacher and Olweus questionnaire as bully and victim comprise final sample as 100 bullies and 100 victims. The same student numbers (100 ones) was selected simultaneously as normal. For data collection, scales as school’s psychological atmosphere, belonging sense, anxiety and Olweus revised bullying/ victimization questionnaire were applied. For data analysis, multi-variable variance analysis was used. The findings indicate victims feel psychological climate more negative than bully
and anxious than bully and normal students. Furthermore, victims have less belonging sense.
خلاصه ماشینی:
مقایسه عوامل آموزشگاهی (جو روانی مدرسه، احساس تعلق به مدرسه و اضطراب مدرسه) در دانش آموزان دختر دبیرستانی دارای رفتارهای قلدری، قربانی و عادی Comparison of Academic Factors (School’s Psychological Atmosphere, Attachment and Anxiety) Among Female High School Students Having Bullying, Victimization and Normal Behaviors سجاد طاهرزاده قهفرخی * دکترای روانشناسی تربیتی و عضو هئیت علمی دانشگاه باختر ایلام.
چکیده هدف پژوهش حاضر مقایسه عوامل آموزشگاهی (جو روانی مدرسه، احساس تعلق به مدرسه و اضطراب مدرسه) در دانش آموزان دختر دبیرستانی دارای رفتارهای قلدری، قربانی و عادی شهر ایلام است.
واژههای کلیدی: جو روانی، احساس تعلق به مدرسه، اضطراب مدرسه، دانش آموزان قلدر، قربانی Abstract This research aims to compare Academic Factors (school’s psychological atmosphere, attachment and anxiety) among Ilam female high school students having bullying, victimization and normal behaviors.
بنابراین با توجه به مطالب گفته شده سوال اصلی پژوهش عبارت است از اینکه: آیا بین عوامل آموزشگاهی (جو روانی مدرسه، احساس تعلق به مدرسه و اضطراب مدرسه) دانشآموزان دارای رفتارهای قلدری، قربانی و عادی دبیرستانی تفاوت معناداری وج ؟ ر ق با توجه به هدف و ماهیت این پژوهش جزء پژوهش هاي غیرآزمایشی از نوع علی مقایسه ای است.
بعد از یك هفته براساس ليستي كه معلمان از دانش آموزان قلدر و قرباني تهيه كرده بودند، دانش آموزان انتخاب شده ( 218 نفر شامل، 102 نفر قلدر و 116 نفر - Rowe , Stewart , & Patterson - school anxiety - Heyne,Sauter,Van Widenfelt, Vermeiren & Westenberg پرسشنامه قلدر-قرباني الويوس را تكميل نمودند.