چکیده:
از مهمترین ارکان هوش تجاری» رقابت است. رقابتزدایی و رقابتگرایی در کسب و کارها بر مبنای اطلاعات به دست میآید. آنچه
اکنون در به دست آوردن یک مزیت رقابتی بر مبنای هوش و هوشمندی شکل میگیرد. موّلفهی هوش رقابتی است. استفاده از این
نوع هوش (هوشمندی) میتواند در شناسایی موقعیتها اعم از احتمالی, قطعی و یا عدم قطعیت به مدیران و استراتژیستها در بازار
رقابتی کمک بهینهای کند. هدف در این مقاله ارزیابی هوش تجاری با رویکرد مزیت رقابتی و تاثیر هوش رقابتی میباشد. جمعآوری
دادهها در این پژوهش با استفاده از پرسشنامهی مقایسات زوجی تکمیل شده توسط ۲۱ نفر از خبرگان» مدیران و کارشناسان واحدهای
استراتژیسازی در زمینهی هوش تجاری و کسب و کار رقابتی سازمانهای دولتی و خصوصی محقق گشت. با روش تحلیل
سلسلهمراتبی فازی بهبود یافتهء نتایج نشان داد که عوامل مدیریتی با وزن ۰/۲۸۸ در رتبهی نخستء عوامل تامین کننده با وزن ۰/۲۰۵
در رتبهی دوم عوامل عملیاتی با وزن ۰/۱۸۷ در رتبهی سومء عوامل استراتژیک با وزن ۰/۱۷۳ در رتبهی چهارم و عوامل بازاریابی
با وزن ۰/۱۴۷ در رتبهی پنجم قرار گرفتند. بنابراین در شرایط عدم قطعیت اگر قرار شد از هوش رقابتی در سازمانها استفاده گرد
بنابر نظرسنجی خبرگان امر باید این موّلفههای جامع و اولویت آنها را در طراحی و استقرار هوش رقابتی» عملیاتی کرد.
خلاصه ماشینی:
جمع آوري داده ها در اين پژوهش با استفاده از پرسشنامه ي مقايسات زوجي تکميل شده توسط ٢١ نفر از خبرگان ، مديران و کارشناسان واحدهاي استراتژيسازي در زمينه ي هوش تجاري و کسب و کار رقابتي سازمان هاي دولتي و خصوصي محقق گشت .
طوري که (به تصویر صفحه مراجعه شود) در اين پژوهش جهت محاسبه وزن در مقايسات زوجي، از عبارات کلامي و اعداد فازي مثلثي مندرج در جدول (٢) استفاده شده است .
(به تصویر صفحه مراجعه شود) تقريبا تمامي محاسبات مربوط به فرآيند تحليل سلسله مراتبي بر اساس قضاوت اوليه تصميم گيرنده که در قالب ماتريس مقايسات زوجي ظاهر ميشود، صورت ميپذيرد و هرگونه خطا و ناسازگاري در مقايسه و تعيين اهميت بين گزينه ها و شاخص ها نتيجه نهايي به دست آمده از محاسبات را مخدوش ميسازد.
محاسبات انجام شده براي تعيين اولويت عوامل اصلي به صورت زير است : (به تصویر صفحه مراجعه شود) براساس بردار ويژه به دست آمده : عوامل مديريتي با وزن ٠/٢٨٨ در رتبه ي نخست قرارگرفته است .
(به تصویر صفحه مراجعه شود) (به تصویر صفحه مراجعه شود) براساس بردار ويژه به دست آمده : شاخص هوش رقابتي پيرامون تأمين کننده با وزن ٠/٢٩٨ در رتبه ي نخست قرارگرفته است .
ماتريس مقايسه زوجي عوامل بازاريابي (به تصویر صفحه مراجعه شود) (به تصویر صفحه مراجعه شود) براساس بردار ويژه به دست آمده : شاخص اطلاعات توسعه بازار با وزن ٠/٣٣٤ در رتبه ي نخست قرارگرفته است .