چکیده:
نتایج و یافتههای تحقیقاتی که تاکنون درمورد یادگیری زبان سوم صورت گرفته حاکی از آن است که درمورد فواید و مضرات دوزبانگی هنگام یادگیری زبان سوم در بین محققان اتفاقنظر وجود ندارد. لذا مهمترین هدف تحقیق حاضر، جستوجوی تفاوتهای احتمالی بین دانشآموزان یکزبانه و دوزبانه در یادگیری علم نحو زبان انگلیسی بهعنوان زبان جدید با درنظر گرفتن راهبرد یادگیری خودتنظیمی آنها بوده است. برای انجام این تحقیق، 411 شرکتکنندۀ دختر و پسر در هشت دبیرستان دورۀ دوم در شهر اراک به روش نمونهگیری خوشهای از میان دو گروه یکزبانۀ فارس زبان و دوزبانۀ فارس و ترک انتخاب شدند. از طریق آزمون دانش عمومی زبان، پرسشنامۀ خودتنظیمی و آزمون ساختارهای نحوی و با کمک تحلیلهای آماری ازجمله تحلیل واریانس یکطرفه، آزمون t مستقل و آمار توصیفی، مشخص شد که تفاوت معنیداری بین دانشآموزان یکزبانه و دوزبانه در فراگیری ساختارهای نحوی زبان جدید وجود ندارد. هچنین یافتههای این پژوهش نشان داد که بین راهبرد یادگیری خودتنظیمی و توانش زبانی دانشآموزان رابطۀ معناداری وجود دارد. به این معنا که با بالارفتن استفادۀ فراگیران از راهبرد یادگیری خودتنظیمی، توانش زبانی آنها نیز افزایش مییابد. مطابق با این یافتهها پیشنهاد شد که دبیران زبان انگلیسی مقطع متوسطه هرچه بیشتر با مهارت یادگیری خودتنظیمی و نحوۀ انتقال و آموزش آن آشنا شوند و بیشتر به مقولۀ یادگیری خودتنظیمی دانشآموزان در کلاس توجه کنند. علاوهبر آن لازم است که دورههای آموزشی ضمنخدمت برای دبیران زبان انگلیسی مناطق دوزبانه یا مناطقی که کلاسهای آن تلفیقی از شاگردان یکزبانه و دوزبانه است برگزار شود تا درمورد چگونگی تدریس در این کلاسها و نیز چگونگی تدریس راهبرد خودتنظیمی بحث و بازآموزی صورت پذیرد.
The contribution of bilingualism to L3 learning has been a controversial issue, as stated in the existing body of the related literature. Accordingly, the main purpose of this study was to investigate the possible differences between mono-lingual and bilingual learners of English in terms of its syntax with regard to their self-regulation strategy. In order to achieve the objectives of the study, 411 female and male participants from eight senior high schools in Arak were selected among Persian speaking learners and Persian-Turkish bilingual learners based on stratified sampling method A general English proficiency test, a self-regulation questionnaire and a syntactic structure test were administered to both groups to collect the required data. The results of one-way ANOVA, independent samples t-test revealed that monolingual and bilingual learners did not differ in learning syntactic structure. It was also indicated that there was a significant relationship between the subjects' self-regulation strategy and their general English proficiency. That is, the higher their levels of self- regulation strategy use, the higher their general English proficiency. According to the findings of the study, it is suggested that the high school teachers in Iran become familiar with self-regulation strategy and develop their teaching repertoire in terms of teaching techniques needed for developing self-regulation among their learners. In addition, in-service courses are required to help teachers learn and discuss the possible teaching techniques for developing EFL learners' self-regualtion strategy in high school EFL classes where bilingual or a mix of bilingual and monoloingual students are present.