چکیده:
هدف پژوهش حاضر شناسایی و مدلسازی شایستگی ها و ویژگی های مدیران تراز انقلاب اسلامی در حوزه فرهنگ و رسانه است. این پژوهش از لحاظ هدف، کاربردی و از لحاظ نحوه گردآوری اطلاعات جزء پژوهشهای آمیخته (کیفی- کمی) بود. جامعه آماری در بخش کیفی شامل خبرگان دانشگاهی و سازمانی شامل مدیران ارشد و میانی رسانه و در بخش کمّی شامل تمامی مدیران رسانه بود. حجم نمونه در بخش کیفی با اشباع نظری،20 نفر و در بخش کمّی بر اساس جدول مورگان 196 نفر برآورد شد. انتخاب نمونه در بخش کیفی به صورت نمونهگیری هدفمند و در بخش کمّی به روش نمونهگیری تصادفی طبقهای انجام شد. در بخش کیفی، از ابزار مصاحبه و در بخش کمّی، از پرسشنامه محققساخته بر مبنای مقیاس لیکرت (5 گزینهای) بود. نتایج به دست آمده به شناسایی 41 مولفه و 156 شاخص منجر شد که 4 بعد اثرگذار شامل شایستگی های عمومی مدیریت، شایستگی های عام مدیریت رسانه، شایستگی های مدیریت رسانه رادیو و تلویزیون و شایستگی های مدیریت انقلابی و 5 بعد اثرپذیر بهبود عملکرد سازمانی، توسعه سازمانی، کارآفرینی سازمانی، رضایت شغلی و افزایش تعهد سازمانی تأثیر دارند. نتایج دیگر نشان داد که وضعیت موجود مؤلفههای شناسایی شده در نقش سرمایه اجتماعی در موفقیت کارآفرینی مطلوب است. علاوه بر این، سازوکارها، تسهیلگرها و موانع پیش روی شایستگی مدیران تراز انقلاب اسلامی در رسانه ارائه شد. در نهایت مدل پژوهش متشکل از عوامل اثرگذار، پدیده محوری (عوامل تشکیل دهنده)، تسهیلگرها، موانع و سازوکارهای موثر جهت تبیین ویژگی های مدیران تراز انقلاب اسلامی در حوزه فرهنگ و رسانه ارائه شد و درجه تناسب آن مناسب بود.
The purpose of the study is to identify and model the competencies of managers at the level of the Islamic Revolution.The purpose of applied research and how to collect information is part of mixed research.
The sample size was estimated to be 20 in the qualitative section with theoretical saturation and 196 in the quantitative section based on Morgan's table.The sample selection in the qualitative section was purposeful sampling and in the quantitative section was stratified random sampling.The validity of the questionnaire was confirmed by using the opinions of several experts, the calculation of the slope and the calculation of the square root of the AVE.The reliability of the questionnaire was 0.86 through Cronbach's alpha for the whole questionnaire. Cronbach's alpha tests, tangent's analysis, root matrix,confirmatory factor analysis, Pearson correlation and t-test were used for analysis.The results identified 41 components and 156 indicators that include 4 effective dimensions of general management competencies,general media management, radio and television media management and revolutionary management and 5 effective dimensions of organizational performance improvement, organizational development, organizational entrepreneurship, job satisfaction and increased commitment.Other results showed that the current situation of the components identified in the role of social capital in the success of entrepreneurship is desirable.Mechanisms, facilitators and obstacles to the competence of managers at the level of the Islamic Revolution were also presented in the media.The central phenomenon, facilitators,obstacles and effective mechanisms were presented to explain the characteristics of the level managers of the Islamic Revolution in the field of culture and media.
خلاصه ماشینی:
ادبيات تحقيق ١-٢- پيشينه تحقيق با مرور پژوهش هاي انجام شده ملاحظه شد تاکنون پژوهشي شايستگي مديران تراز انقلاب اسلامي در حوزه فرهنگ و رسانه را مورد بررسي قرار نداده است ، همچنين اين پژوهش براي اولين بار است که در سازمان صدا و سيما انجام ميشود؛ (به تصویر صفحه مراجعه شود) (به تصویر صفحه مراجعه شود) (به تصویر صفحه مراجعه شود) (به تصویر صفحه مراجعه شود) ٢-٢-تعريف مفاهيم شايستگي ١: به مجموعه تجارب ، دانش ، مهارت ، نگرش ها و ويژگيهاي مرتبط با عملکرد بالاي شغلي که کارکنان را قادر ميسازد به صورتي اثربخش فعاليت هاي مربوط به شغل و يا عملکرد شغلي را طبق استانداردهاي مورد انتظار انجام دهند شايستگي ناميده ميشود.
٤. سوالات تحقيق با مرور پژوهش هاي انجام شده ملاحظه شد تاکنون پژوهشي شايستگي مديران تراز انقلاب اسلامي در حوزه فرهنگ و رسانه را مورد بررسي قرار نداده است ، همچنين اين پژوهش براي اولين بار است که در سازمان صدا و سيما انجام مي شود.
بر اين اساس ، مؤلفه هاي تاثير پذير از شايستگي مديران تراز انقلاب اسلامي در حوزه فرهنگ و رسانه در صدا و سيما شامل ، بهبود عملکرد سازماني، توسعه سازماني، کارآفريني سازماني، رضايت شغلي و افزايش تعهد سازماني بودند.
بر اين اساس و با توجه به مرور مباني نظري و مصاحبه با خبرگان ابعاد مختلف نقش شايستگي مديران تراز انقلاب اسلامي در حوزه فرهنگ و رسانه شناسايي شده و مولفه هاي اثرگذار بر آن مورد بررسي قرار گرفت .