چکیده:
امروزه با توجه به تغییرات سریع فناوری و چرخه کوتاه فناوریها، نقش مراکز علمی و پژوهشی در تقویت توان علمی، صنعت و اجتماع پررنگتر از همیشه شده است. مراکز علمی و پژوهشی از طریق کشف، خلق و تولید علم و فناوری و برقراری جریان دانش و اطلاعات و تبادل آن میان بازیگران زیستبوم تحقیقاتی و صنعتی، بستر مناسبی را جهت تولید، توسعه و اشاعه علم و فناوری و ایجاد فضای نوآوری در کشور فراهم میسازند. از اینرو، مراکز آموزشی و پژوهشی نیازمند استفاده از مدلی جهت سنجش نوآوری و بلوغ در زیستبوم خود میباشند. در این پژوهش مبتنی بر مرور ادبیات و نظرسنجی از خبرگان، شش شاخص اصلی: فرهنگ نوآوری، توسعه و زیرساخت نوآوری، شبکهسازی، فرایندهای نوآوری، نیروی انسانی و سیاستها و راهبردها جهت سنجش نوآوری در مراکز آموزشی و پژوهشی احصاء شد. پس از تایید شاخصها، آنها در زیستبوم سازمان مورد مطالعه مورد سنجش قرار گرفته و براساس آن، سطح بلوغ زیستبوم نوآوری اندازهگیری شده است. نتایج نهایی سنجش بیانگر آن است که میانگین تمامی شاخصهای نوآوری کمتر از میانگین نظری است و تنها شاخص نیروی انسانی سازمان مورد مطالعه نزدیک به میانگین و از سطح مطلوب برخوردار است. بنابراین، از این حیث سازمان مورد مطالعه، دارای ضعفها و کاستیهایی در شاخصهای زیستبوم نوآوری است.
Today, with the rapid changes and the short life cycles of technologies, the role of Educational - Research Centers (ERCs) in enhancing the power of scientific, industrial and social has become stronger than ever. ERCs provide a suitable platform for the production, development and dissemination of science and technology and in the country creation of an atmosphere of innovation; They are building ecosystem of inovation through the discovery, creation and production of science and technology and the establishment of the flow of knowledge and information and its exchange among research and industrial actors. Therefore, ERCs need to use a measure model's to innovation and maturity in yourself ecosystem. In this research, based on the literature review and expert's opinion poll, six main indicators were identified for measuring the ecological indicators of Innovation in the ERCs include: innovation culture, development and infrastructures of innovation, networking, innovation processes, human resources and policies and strategies. After confirming the indices, an innovation ecosystem measurement model proposed; and based on this model, the level of innovation ecosystem maturity measured. The final results of the innovation ecosystem maturity measure show that the average of all innovation indicators is less than the theoretical average. The only human resource factor of the organization be close to average and Desirable index. Therefore, in this respect, the studied organization has weaknesses and shortcomings in the selected indicators of innovation ecosystem.
خلاصه ماشینی:
سنجش شاخص هاي زيست بوم نوآوري در مؤسسات آموزشي - پژوهشي دفاعي سيدجواد رضائي؛١ ابوطالب شفقت ؛٢ رضا عابدي 3 تاريخ دريافت : ١٣٩٩/٠٢/٢١ تاريخ پذيرش :١٤٠٠/٠٧/١٧ چکيده امروزه با توجه به تغييرات سريع فناوري و چرخه کوتاه فناوري ها، نقش مراکـز علمـي و پژوهشـي در تقويت توان علمي ، صنعت و اجتماع پررنگ تر از هميشه شده اسـت .
بنابراين با توجه به اهميت برخـورداري مؤسسـات آموزشـي -پژوهشـي از يـک نظـام سنجش زيست بوم نوآوري جهت تقويـت و بهبـود عملکـرد و تسـهيل ، تقويـت و تشـويق نوآوري، در اين پژوهش سعي شده است شاخص هاي بومي سنجش زيست بوم نـوآوري و ميزان بلوغ آن در يک موسسه آموزشي -پژوهشي دفاعي اسـتخراج و مـورد سـنجش قـرار گيرد.
نيکنامي و همت پور (١٣٨٨) طي پژوهشي تحت عنوان بررسي نقـش فرهنـگ سـازماني در نوآوري اعضاي هيئت علمي دانشگاه آزاد اسلامي بـه منظـور ارائـه راهبردهـاي مناسـب ، نشان دادند که از بين مؤلفه هاي فرهنگ سازماني فقـط زيـر مؤلفـه هـاي ابتکـار و خلاقيـت فردي، انسـجام و يکپـارچگي، حمايـت مـديريت و پديـده تعـارض بـا نـوآوري اعضـاي هيئت علمي رابطه وجود دارد.
جدول شماره ٧: پايايي متغير (رجوع شود به تصویر صفحه) ب ) سنجش سطح نوآوري به منظور بررسي وضعيت شاخص هاي نوآوري در سازمان مورد مطالعه ميانگين نمـرات هر يک از مشارکت کنندگان در اين پژوهش به تفکيک ابعاد زيسـت بـوم نـوآوري و سـپس عامل کلي نوآوري محاسبه شد.