چکیده:
حدوث پدیدههای سیاسی و اجتماعی با قرائتهای مختلفی به بحث گذاشته میشود؛ اما تفاسیر متکثّر لزوماً بیانگر واقعیتهای گوناگون نیست. طبق این فهم، هر نوع پردازشی از این پدیدهها، گزینشی خواهد بود. وقوع انقلاب اسلامی ایران در سال 1357 بهمثابه یکی از تحوّلات سیاسی قرن بیستم، با خوانشهای نظری گوناگونی مورد تحلیل رفتارشناسان، سیاستپژوهان و علمای اجتماعی قرار گرفت. با وجود تعدّد روایی، نقش شناسههای سیاسی و اجتماعی بومی ایران در این تحلیلها مغفول واقع شد. نظریه نوسازی و انقلاب برینگتن مور هم در این راستا قابل ارزیابی است. طبق این امر، تلاش برای تحلیل قابلیتها و ظرفیتهای نظریه نئومارکسیستی مور جهت درک انقلاب ایران، اهتمام اصلی نگاشته جاری است. طبق فرضیه پژوهش، انقلاب اسلامی ایران نهتنها از نظر بنیانها و پایهها با نقش تعیینکننده طبقات و نیروهای اجتماعی و الگوهای انباشت سرمایه برینگتن مور تطابق ندارد؛ بلکه از نظر چگونگی تکوین، جهتگیری و نتایج آن هم کاملاً متفاوت است. مقاله حاضر با استفاده از روش تحلیلی- تطبیقی و نظریه جامعهشناسی تاریخی، درصدد آزمون فرضیه جاری است.
The occurrence of socio-political developments will be discussed by different approaches. The different interpretations, however, are not necessarily reflecting the whole aspects of revolutions. Accordingly, every interpretation of these developments will be selective. As one of the political developments in the 20th century, the outbreak of the 1979 revolution in Iran has been analyzed by sociologists and political scientists with different theoretical approaches. Despite different approaches, the role of Iran’s local socio-political system has been overlooked. Moore’s theory of modernization and revolution is one of those approaches. Thus, this paper tries to analyze Iran’s 1979 revolution with the neo-Marxist theory. According to the main hypothesis, not only the foundations of Iran’s Islamic revolution are not consistent with Moore’s theory, but also, it will be different in terms of formation, orientation, results, and feedback. So, by applying the analytic- comparative method and theory of historical sociology, this paper will test the mentioned hypothesis.