چکیده:
هدف پژوهش حاضر، تبیین جامعهشناختی عوامل مؤثر (احساس اقتدارطلبی، احساس کارآمدی، احساس ناکامی، احساس محرومیت، خصوصیات فردی) بر نگرش هواداران به بازتولید هویت ملی تیم ملی فوتبال جمهوری اسلامی ایران (متغیر وابسته)، میباشد. در این پژوهش براساس روش تحقیق پیمایشی، با استناد بر تکنیک مصاحبه کتبی، سعی گردیده با مراجعه به 400 نفر از هواداران تیم ملی فوتبال شهر تهران (به روش نمونهگیری متناسب با محیط تحقیق و برآورد حجم نمونه به کمک جدول مورگان) مصاحبه شود. نتایج تحقیق نشان میدهد که نگرش هواداران به بازتولید هویت ملی، بستگی به احساس اقتدارطلبی (34.0+) و احساس ناکامی (32.0+) دارد. بنابراین میتوان گفت هویت افراد در جریانات ورزشی مانند بازیهای تیم ملی فوتبال، بازآفرینی میشود و برای استفاده از این ظرفیت میبایست بدون توجه به ویژگیهای جمعیتشناختی از قبیل: جنس، سن و... به کنترل و هدایت هیجانات افراد با توسعه فضاهای ورزشی مبادرت نمود تا بتوان در راه هویتسازی مجدد و بازآفرینی هویتی افراد، گامهای موثری برداشت. براین اساس، پرداختن به بازآفرینی هویتی در جریانات ورزشی، فرصتی بینظیر برای همگان به ویژه هواداران تیم ملی فراهم می-آورد تا هم در وقایع مهم جامعه مشارکت داشته و همچنین روحیه تحمل و به عبارت بهتر، آستانه تحملشان افزایش یابد. بدون شک، جامعه فعلی و کنونی مانند جنس و... گرفته میشود که این روند، سه نوع هویت مشروعیتبخش، مقاومت و برنامهدار، را خدشهدار کرده است. بنابراین استفاده از جریانات ورزشی که به خلق و بازآفرینی هویت هواداران، میتواند واقعیتهایی را مانند: افزایش حس کارآمدی، کاهش ناکامی، افزایش همبستگی و... در بین افراد جامعه خواهد شد
Abstract:The purpose of this study is to Sociological Explanation in Effective factors (feeling of authority, sense of efficiency, feeling of failure, feeling of deprivation, individual characteristics) on the Attitude towards the Reproduction of National Identity in National Football Team (dependent variable). In this research, based on the survey research method, based on the written interview technique, an attempt has been made to interview 400 Following of the National Football Team in the Tehran (by sampling in accordance with the research environment and estimating the sample size with the help of Morgan table).. The results of the research show that the Following attitude towards the reproduction of national identity depends on the feeling of authority (34.0+) and the feeling of failure (32.0+).Therefore, it can be said that people's identities are recreated in sports events such as the national football team game, and to use this capacity, regardless of demographic characteristics, it is necessary to control and direct people's emotions by developing sports spaces so that identity can be created. People took a step back.
خلاصه ماشینی:
مقاله پژوهشي: تبيين جامعه شناختي عوامل مؤثر بر نگرش به بازتوليد هويت ملي تيم ملي فوتبال (از ديدگاه هواداران تيم ملي فوتبال جمهوري اسلامي ايران ) بهرام قديمي ١، ذبيح الله صدفي ٢، سعيد نيکنام 3 تاريخ دريافت : ١٣٩٩/٠٩/٠٨ تاريخ پذيرش : ١٣٩٩/١٢/٢٣ چکيده هدف پژوهش حاضر،تبيين جامعه شناختيعوامل برنگرش هواداران به بازتوليدهويت مليتيم ملـيفوتبـال جمهورياسلاميايران است .
همچنين احساس بازتوليدهويت مليتفاوت معنادارينداشتند(٠/٠٥ < sig)؛بنـابراين مـيتـوان گفت هويت افراددرجريانات ورزشيمانندبازيهايتيم مليفوتبال ،بازآفرينيميشودوبـراياسـتفاده ازايـن ظرفيت ميبايست بدون توجه به ويژگيهايجمعيت شناختي ازقبيل جنس ،سن و...
ازاين نظرفوتبال يک امرجامعـه شـناختي تلقيميشودکه درجريان بازتوليدهويت مليوايجادپيوندبـين نيروهـاياجتمـاعينقـش مؤثرداشته است ؛بنابراين مسئله اصليدراين پژوهش تبيين جامعه شـناختيعوامـل مـؤثربـر بازتوليدهويت ملي (بامحوريت بردوباخت )تيم مليفوتبـال اسـت وازجملـه دغدغـه هـاي اصليمحقق اين است که عوامل مؤثر(احسـاس اقتـدارطلبي،احسـاس کارآمـدي،احسـاس ناکامي،احساس محروميت ومتغيرهايزمينه اي)برميزان بازتوليدهويت مليتاچه حـدبـر آن تأثيرميگذارد؟وهرکدام به چه ميزان دربازتوليدهويت مليتأثيرميگذارند؟ پيشينه تجربي پژوهش تحقيقات گسترده درحوزه رابطه ورزش به ويژه فوتبال وهويـت ملـي،مبـين تـأثيرات متقابل ايدئولوژيملي،طبقاتي،مذهبي،سياسيو...
يافته هاي پژوهش الف ) توصيف ويژگيهاي جامعه مورد مطالعه طبق جدول شماره (١)،برمبناينيازبه تنظـيم فراوانـيمتغيرهـايزمينـه اي:(جنسـيت ، ميزان تحصيلات ،تاهل ،وضعيت شغلي،وضعيت مهاجرت ،سن ،ُبعدخانوار،ميزان درآمد)؛ باتوجه به خروجيناشيازآمارتوصيفي،داده هايتحقيق (به درصد)،ميتوان گفت : ـبيشترين توزيع متغيرهايزمينه ايهواداران تيم مليفوتبال جمهـورياسـلاميايـران ، مربوط است به :زنان (٥٣.
موقعيت اقتصادي و اجتماعي هواداران تيم ملي فوتبال جمهوري اسلامي ايران (به تصویر صفحه مراجعه شود) ب ) آزمون فرضيه هاي تحقيق طبق جدول شماره (٢و٣)،برمبنايآزمون فرضيه هايدومتغيـره (ضـريب همبسـتگي پيرسون )،ميتوان گفت : ـبين احساس بازتوليدهويت ملي(متغيروابسته )ومتغيرهايمستقل اصـلي(احسـاس اقتدارطلبي،احساس کارآمدي،احسـاس ناکـامي،احسـاس محروميـت )،رابطـه مسـتقيم و معناداريوجوددارد.
هدف پژوهش حاضر،تبيين جامعه شناختيعوامل برنگرش هواداران به بازتوليدهويت مليتيم مليفوتبال جمهورياسلاميايران است .