چکیده:
زمینه: پژوهش ها نشان داده است پرسشنامۀ سبک های هیجان (کسبیر، گاسیورواسکا، گلدمن، هیرشبرگ و دیویدسون، 2019) بر اساس مطالعات جدید عصب شناختی هیجان ها در موقعیت های بالینی و پژوهشی ساخته شده است. با توجه به اینکه عملکرد هیجانی که از نشانگرهای سلامت و اختلال به شمار می رود، تحت تأثیر ساختارهای فرهنگی اجتماعی هست، با این وجود، در زمینه عینی سازی و درستی آزمایی این ابزار در فرهنگ ایرانی شکاف تحقیقاتی وجود دارد.
هدف: این پژوهش با هدف بررسی ویژگی های روانسنجی پرسشنامه سبک های هیجان (ESQ) انجام شد.
روش: طرح پژوهش حاضر توصیفی و از نوع همبستگی می باشد، که در آن از شاخص های توصیفی، ضرایب قابلیت اعتماد، درستی آزمایی و تحلیل ساختار عاملی برای برآورد ویژگیهای روانسنجی پرسشنامۀ سبک های هیجان استفاده شد. در این راستا، از جامعۀ دانشجویان دانشگاه تبریز تعداد 357 نفر به شیوه تصادفی انتخاب و به پرسشنامۀ سبک های هیجان پاسخ دادند. داده ها با استفاده از روش تحلیل عاملی تأییدی و ضریب آلفای کرونباخ تجزیه و تحلیل شد.
یافته ها: تحلیل دادهها با استفاده از روش CFA نشان داد مدل شش عاملی از برازش بهتری برخوردار است و ضرایب آلفای کرونباخ نیز نشان داد که شش عامل استخراج شده از ضریب قابلیت اعتماد مطلوبی بین 0/62 تا 0/68 برخوردار است.
نتیجهگیری: بر این اساس می توان نتیجه گرفت که این پرسشنامه ابزار مناسبی برای اندازه گیری سبک های هیجان به شمار می آید و در پژوهش ها و موقعیت های بالینی به عنوان یک ابزار معتبر قابل استفاده می باشد.
Background: Research has shown that the Emotion Styles Questionnaire (Kesebir, Gasiorowska, Goldman, Hirshberg & Davidson, 2019) is based on new neurological studies of emotions in clinical and research situations. As regards that emotional function, which is one of the indicators of health and disorder, is influenced by socio-cultural structures, however, there is a research gap in the field of objectification and validation of this tool in Iranian culture.
Aims: The present research was conducted by the aim of investigate the psychometric properties of the Emotional Styles Questionnaire (ESQ).
Methods: The design of the current study is descriptive and correlational, in which descriptive indicators, reliability coefficients, validity and factor analysis were used to estimate the psychometric properties of the Emotional Styles Questionnaire. In this way, 357 people from Tabriz University students were randomly selected and answered the Emotional Styles Questionnaire. Data were analyzed using confirmatory factor analysis and Cronbach's alpha coefficient.
Results: Data analysis using CFA method showed that the six-factor model has a better fit and Cronbach's alpha coefficients also showed that the six extracted factors have a good reliability coefficient between 0.62 to 0.68.
Conclusion: Based on this, it can be concluded that this questionnaire is a suitable tool for measuring emotional styles and can be used as a valid tool in research and clinical situations.