چکیده:
هدف پژوهش حاضر بررسی فقهی شاخصهای بغی و براندازی است که با استفاده از روش توصیفی ـ تحلیلی به آن پرداخته شد. پرسش مهم موضوع حکم قرار گرفتن بغی مطرح در قرآن و روایات است که چه شاخصهایی دارد و قلمرو آن کجاست؟ نتایج نشان داد که شاخصهای اصلی بغی بدین قرار است: فعالیتی جوارحی است؛ آنچه در ذهن و ضمیر افراد بوده و بهگونهای لباس تحقق خارجی نپوشیده است را نمیتوان بغی و عملی براندازانه بهحساب آورد. فعالیتی در تضاد با نظام یا زمامدار بهحساب میآید، نه فعالیتی خنثی و بیارتباط. عملی خشونتبار و جنگی است و مخالفتهای مسالمتآمیز را نمیتوان بغی خواند. خشونت ادامهداری است که با سوءنیّت خاص (قصد براندازی و یا تضعیف) انجام میشود.
The aim of the present study is to study the jurisprudential characteristics of prostitution and subversion, which was addressed using a descriptive-analytical method. The results showed that the main characteristics of prostitution are as follows: What is in the minds and consciences of individuals and is not clothed in the guise of external fulfillment cannot be considered as prostitution and subversive practice. An activity is considered to be in conflict with the system or the ruler, not a neutral and irrelevant activity. It is a violent and warlike act, and peaceful opposition cannot be called an outrage. Violence is a continuation of a specific malice (intent to overthrow or weaken).
خلاصه ماشینی:
پرسش مهم موضوع حکم قـرار گـرفتن بغـي مطرح در قرآن و روايات است که چه شاخص هـايي دارد و قلمـرو آن کجاسـت ؟ نتـايج نشان داد که شاخص هاي اصلي بغي بدين قرار است : فعاليتي جـوارحي اسـت ؛ آنچـه در ذهن و ضمير افراد بوده و به گونه اي لباس تحقق خارجي نپوشيده است را نميتوان بغي و عملي براندازانه به حساب آورد.
مدعاي اين مقاله اين است که بغي مطرح در ٢٦ قرآن و روايات که موضوع حکم قرار گرفته است ، شاخص هايي دارد که با محدودشـدن در قلمرو خاصي، بر بسياري از مخالفت ها صدق نميکند؛ بايد ديد آيا عنوان شرعي ديگـري بر آن ها صدق ميکند يا ذيل عنواني قانوني جرم تلقي ميشود؟ بدون انطباق شـاخص هـا بر آن ها، نه حرام شرعي خواهد بود و نه جرم قـانوني و نمـيتـوان ادعـاي بغـي کـرد.
ازاين رو اين پرسش اصلي مطرح ميشود که چه مواردي را ميتوان به عنـوان شاخص هاي بغي مطرح نمود؟ پاسخ اين است موضـوع بغـي در جـايي اسـت کـه همـه شاخص هايي که ذکر مي کنيم جمع باشد.
برخي عناصر بغي را چنين برشمرده اند: الف ) وجود حکومت عدل اسـلامي؛ ب )خـروج ٢٧ يک يا گروهي از مسلمانان از طاعت وي؛ ج ) سياسيبودن هدف خروج کنندگان ، پـس بـا اين تعريف ، قطاع الطريق را باغي نميگويند (جعفري لنگـرودي، ١٣٧٨، ج .
از روايات نيـز اين نکته را ميتوان برداشت کرد؛ در روايتي در تعريف باغي آمده است : باغي کسي اسـت که بر امام خروج ميکند (کليني، ١٤٠٧ق ، ج .