چکیده:
میراث تفسیری متقدمان دربردارنده ی آرای ماندگاری است که تأثیر بسیاری بر مفسران در سده های بعدی داشته است به گونه ای که گویا با آرای تفسیری قدماء، گفتمان غالبی پدیدار گشته است و خوانش های تفسیری بعدی متأثر از همین گفتمان تفسیری متقدمان شکل گرفته است و حال آنکه دستیابی به فهم و خوانش بهتر از آیات الهی در گرو بررسی، تحلیل و نقد آرای تفسیری و بهره گیری از اصول و قواعد تفسیری است. در نوشتار حاضر که با روش توصیفی-تحلیلی سامان یافته است به بازخوانی «هدایت» در آیه 21 سوره ی ابراهیم در میراث تفسیری پرداخته شده است تا پس از بررسی و نقد آرای تفسیری پیش رو، از رهگذر «سیاق»، «قرینه ی مقابله»، «اصل تناسب جواب با سؤال»، «تنزّل و علوّ معنایی» و «پرهیز از راهیابی تکلف به ساحت کلام الهی» به صورتی نوآورنه دیدگاه تفسیری نوینی را در خصوص معنای «هدایت» در این آیه ی شریفه به دست دهد. پاسخگویی به مهمترین اشکالات و ابهامات فراروی دیدگاه برگزیده از دیگر مباحث این نوشتار مى باشد.
The interpretive legacy of our predecessors includes enduring views that have greatly influenced commentators in later centuries. In a way, it seems that the dominant discourse has emerged with the interpretive views of the ancients, and the subsequent interpretive readings have been formed by the interpretive discourse of our predecessors. However, achieving a better understanding and reading of divine verses depends on examining, analyzing and criticizing interpretive opinions and using interpretive principles and rules. This article, which has been organized with a descriptive-analytical method, has reread "guidance" in verse 21 of Surah Ibrahim in interpretive heritage, so that after examining and criticizing interpretive opinions, through "Context", "Symmetry of Confrontation", "Principle of Proportion of Answer to Question", "Degradation and Exaltation of Semantics" and "Avoidance of leading the task to the realm of divine word" in an innovative way to give a new interpretive view on the meaning of" guidance "in this noble verse. Answering the most important problems and ambiguities in front of the selected view is another topic of this article.