چکیده:
هوش یک ویژگی است که تفاوت فردی را بین انسان ها موجب شده و از ابتدای تاریخ مکتوب زندگی انسان همواره مورد توجه بوده است. ازآغاز مطالعه هوش غالبا جنبه های شناختی هوش یعنی توانایی عاطفی ، هیجانی، اخلاقی و معنوی ان مورد توجه قرار گرفته است. هدف پژوهش ما از این تحقیق مقایسه هوش هیجانی،اخلاقی و معنوی با میزان تحصیلات در جامعه ی کارمندان زن مجرد دانشگاه علوم پزشکی کرمان است . پژوهش حاضر یک روش توصیفی- مقایسه ای است که گروه های هدف صرفا زنان مجرد شاغل در دانشگاه علوم پزشکی می باشند افراد در 3 گروه بر اساس تحصیلات کارشناسی، کارشناسی ارشد، و دکترا تقسیم شده و مجموعا 90 نفر دراین تحقیق شرکت داشتند.با استفاده ازپرسشنامه های هوش هیجانی شرینگ ،هوش اخلاقی لینک و کیل و هوش معنوی کینگ گروه های هدف ارزیابی شدند. با بکارگیری روش تحلیل چند متغیره داده ها مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج حاصل در این مطالعه تفاوت معناداری بین هر کدام از هوش های مذکور با میزان تحصیلات را نشان نداد، در واقع در کنار تحصیلات عالیه دانشگاهی که منجر به کسب مدارک بالا و دانش تخصصی میگردد خلا تربیتی مشهود است. به عبارت دیگر دانش افزایی تاثیر معنی داری در افزایش هوش عاطفی هیجانی و معنوی افراد در این جامعه هدف نداشته است.از این رو توصیه میگردد در برنامه اموزش عالی ترتیبی اتخاذ گردد تا در کنار دانش افزایی در دانشگاه ها به صورت عملی به مقولات تربیت اخلاقی و معنوی پرداخته شود.
خلاصه ماشینی:
مقایسه هوش هیجانی، اخلاقی و معنوی با سطح تحصیلات در زنان مجرد شاغل دانشگاه علوم پزشکی کرمان شیوا بصیری1 ، امان الله سلطانی2 1 کارشناسی ارشد گروه روانشناسی دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه ازاد اسلامی واحد کرمان 2 استادیارعضو هییت علمی گروه روانشناسی دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه ازاد اسلامی واحد کرمان ایران (نویسنده مسئول) چکیده هوش یک ویژگی است که تفاوت فردی را بین انسان ها موجب شده و از ابتدای تاریخ مکتوب زندگی انسان همواره مورد توجه بوده است.
تحقیقات خواجویی و همکارانش در سال 2020 نشان داد افزایش هوش اخلاقی پرستاران، اخلاق حرفه ای پرستاران را بهبود می بخشد و همچنین باعث افزایش رضایت بیماران از مراحل درمان خود می شود با توجه به مهیا شدن امکان تحصیلات عالیه برای زنان و اشتغال انها در امور اجتماعی به نظر میرسد بزودی جمعیت قابل توجهی از کارمندان مراکز علمی ، دانشگاهی و درمانی را زنان تشکیل می دهند از این رو سوال پژوهش این است ایا ارتباط معنا داری بین میزان تحصیلات وهوشهای هیجانی ، اخلاقی و معنوی در جمعیت زنان مجرد شاغل دردانشگاه علوم پزشکی وجود دارد یا خیر؟ بنابر این برای رسیدن به هدف بیان شده و با توجه به پیشینه پژوهش فرضیه های زیر تدوین شدند : 1-بین هوش هیجانی در کارمندان زن مجرد شاغل دانشگاه علوم پزشکی کرمان با میزان تحصیلات انها تفاوت معناداری وجود دارد 2-بین هوش اخلاقی در کارمندان زن مجرد شاغل دانشگاه علوم پزشکی کرمان با میزان تحصیلات انها تفاوت معناداری وجود دارد 3-بین هوش معنوی کارمندان زن مجرد شاغل دانشگاه علوم پزشکی کرمان با میزان تحصیلات انها تفاوت معناداری وجود دارد روش پژوهش پژوهش حاضر یک طرح توصیفی- مقایسه ای است که در این طرح 424 فرد از زمام مجرد شاغل دانشگاه علوم پزشکی کرمان را به 3 دسته تحصیلات مختلف تقسیم بندی کردیم (کارشناسی ، کارشناسی ارشد،ودکترا ).