چکیده:
پژوهش حاضر با هدف بررسی تاثیر آموزش درس کار و فناوری بر خلاقیت دانش آموزان مقطع متوسطه اول شهر دورود به روش توصیفی- پیمایشی به انجام رسیده است. جامعه آماری پژوهش شامل 4139 دانش آموز (دانش آموزان پسر 1939 و دانش آموزان دختر2200) میباشند که تعداد351 نفر از آنان با استفاده از فرمول کوکران، به روش کاملا تصادفی بهعنوان نمونه انتخاب شدند. برای گردآوری داده های موردنیاز پژوهش از پرسشنامه محقق ساخته، حاوی30 گویه بر اساس طیف لیکرت استفاده شد. پایایی پرسشنامه مورداستفاده در پژوهش با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ ، عدد (95/0 = α) به دست آمد. داده های گردآوری شده با استفاده از نرمافزارSPSS24 تجزیه و تحلیل گردید.یافته ها نشان داد که آموزش درس کار و فناوری در سه بعد(مهارت های شناختی، خلاقانه و انگیزشی) بر خلاقیت دانش آموزان موثر است و بین آموزش این درس و هریک از مولفه های مورد مطالعه رابطه معناداری وجود دارد.با توجه به نتایح پژوهش چنین نتیجه گیری می شود که آموزش درس کار و فنآوری می تواند بر تقویت قوه خلاقه دانش اموزان تاثیر مثبت و معناداری داشته باشد.
The present research is conducted to study the effect of teaching work and technology lessons on the creativity of first grade high school students in Doroud City. This is a descriptive survey in term of method and an applied study regarding research objective. Research statistical population included 4139 students (1939 males and 2200 females) of which 351 students were randomly selected as research sample through using Cochran formula. Research data were collected through a researcher-made questionnaire of 52 closed-end Likert scale items in terms of two aspects of creativity. The questionnaire reliability was obtained using Cronbach’s alpha coefficient (α= 0.95). Research data were descriptively (tables, graphs, percentages, and mean) and inferentially (t-student test) analyzed using SPSS24. Research findings showed that work and technology lesson largely influences students’ creativity in three aspects (recognition, creative, and motivational skills). According to the results, there is a significant relationship between research independent variable (teaching work and technology lesson) and dependent variables (creativity).
خلاصه ماشینی:
بررسی تأثیرآموزش درس کار و فناوری برخلاقیت دانش آموزان مقطع متوسطه اول شهرستان دورود منصور ترکیان تبار 1 ، حسین آزادی 2 ، طاهره حسومی3 1 استادیار، گروه علم اطلاعات و دانش شناسی، دانشگاه آزاد اسلامی، دورود،ایران(نویسنده مسئول) 2 کارشناسی ارشد برنامه ریزی درسی- اداراه آموزش و پرورش شهرستان دورود 3 استادیار، گروه علم اطلاعات و دانش شناسی، دانشگاه آزاد اسلامی، رودهن،ایران چکیده پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر آموزش درس کار و فناوری بر خلاقیت دانشآموزان مقطع متوسطه اول شهر دورود به روش توصیفی- پیمایشی به انجام رسیده است.
یافتهها نشان داد که آموزش درس کار و فناوری در سه بعد(مهارتهای شناختی، خلاقانه و انگیزشی) بر خلاقیت دانش آموزان موثر است و بین آموزش این درس و هریک از مولفه های مورد مطالعه رابطه معناداری وجود دارد.
با توجه به آنچه گفته شد این پژوهش قصد دارد برای دستیابی به اهداف خود فرضیه های ذیل را ماید: اصلی: - آموزش درس کار و فناوری بر خلاقیت دانشآموزان مقطع متوسطه اول شهر دورو است .
بحث و نتیجه گیری این پژوهش باهدف بررسی تأثیر درس کار و فناوری بر خلاقیت دانشآموزان مقطع متوسطه اول شهر دورود انجام گرفت.
آزمون فرضیه اصلی پژوهش در رابطه با تاثیر آموزش درس کار و فناوری بر خلاقیت دانشآموزان نشان داد که آموزش این درس بر خلاقیت آنان مؤثر است و بین متغییرهای مورد مطالعه رابطه معنیداری وجود دارد.
Key terms: Education,Work and technology, creativity, motivational skill, constructive thinking strategy - Department of Knowledge and Information Science, Islamic Azad University,Doroud, Iran, (corresponding author) torkiantabar@yahoo.