چکیده:
از آنجایی که افراد بیش از هر زمان دیگری از سایتهای شبکههای اجتماعی استفاده میکنند، افشای اطلاعات شخصی تبدیل به مسالهای با اهمیت فزاینده در پژوهش و عمل شده است. علیرغم وجود دغدغههای حریم خصوصی، افراد در رفتاری متناقض به افشای اطلاعات شخصی خود میپردازند. ادبیات رشته سیستمهای اطلاعاتی توضیحی نسبی برای این تناقض ارائه کرده است. با این حال، مطالعات اخیر توجه به رفتارهای ناخودآگاه مرتبط با حریم خصوصی را توصیه کرده است. تحقیقات نوظهور در زمینه هویت فناوری اطلاعات پنجره جدیدی را برای توضیح بهتر رفتارهای مربوط به استفاده از فناوری باز کرده است. هویت فناوری اطلاعات در واقع، هویت فردی نشأتگرفته از فناوری اطلاعات است و به معنای «میزانی است که یک فرد در حسش نسبت به خود [و در تعریفش از خود] فناوری اطلاعات را جدانشدنی میبیند». هدف این پژوهش بررسی نقش هویت فناوری اطلاعات در رفتار خود افشایی کاربران شبکه های اجتماعی است. بدین منظور، پیمایشی با مشارکت 467 دانشجوی دانشگاه تهران که کاربر شبکه اجتماعی اینستاگرام نیز بودند، انجام شد. نتایج این تحقیق نشان میدهد که هویت فناوری اطلاعات ارتباطی مثبت با خودافشایی در شبکههای اجتماعی دارد و همچنین هویت فناوری اطلاعات به طور غیر مستقیم و از طریق سازههای اعتماد، مزایا و مخاطرات ادارک شده با رفتار خودافشایی اطلاعات مرتبط است. یافتههای این پژوهش به توضیح بهتر پدیده تناقض حریم خصوصی کمک میکند و نقش هویت فناوری اطلاعات را برای پیشبینی رفتارهای مربوط به حریم خصوصی در نظر میگیرد
As people use social networking sites (SNS) more than ever before, disclosing personal information continues to be an issue of increasing concern both for practice and research. In spite of existing privacy concerns, people paradoxically continue to disclose personal information. Information Systems (IS) literature has provided partial explanations for this paradox. However, recent studies have recommended the consideration of spontaneous privacy-related behaviors. The emerging research on IT identity (ITID) – the extent to which an individual views use of an IT as integral to his or her sense of self – has opened a new window on better explaining IT use behaviors. This study aims to investigate the role of ITID in self-disclosure behavior of SNS users. To meet this end, a survey was administered among 467 students at University of Tehran who were also Instagram users. The results of this research, shows that ITID is positively associated with self-disclosure behavior on SNS. Furthermore, it also shows that ITID is indirectly associated with self-disclosure behavior through the mediating constructs of trust, perceived benefits and risks. This study contributes to the research by providing a better explanation of privacy paradox phenomenon and considering the role of ITID in predicting privacy-related behaviors.
خلاصه ماشینی:
5-Information Technology Identity )ITID( مقدمه و طرح مسئله فناوري اطلاعات تقريبا در همه جنبه هاي زندگي ما نفوذ کرده و «به طور فزاينده اي با روال هاي شخصي و اجتماعي ما آميخته شده است » (کارتر و گروور١، ٢٠١٥).
در اين دسته از مطالعات به نقش جنسيت توجه ويژه اي شده است ؛ به طوري که عمده پژوهش ها حاکي از آن است که احتمال خودافشايي کاربران مؤنث در شبکه هاي اجتماعي بيشتر از کاربران مذکر است 1 Wheeless & Grotz 2 Gross & Acquisti 3 Alashoor, Han, & Joseph 4 Acquisti & Gross 5 Fogel & Nehmad (براي مثال توفکچي ١، ٢٠٠٨).
7 Owens 8 Stryker & Burke 9 Tajfel & Turner 10 Structural symbolic interactionist identity theories 11 McCall & Simmons 12 Burke & Reitzes نقش ها و روابطي که افراد در آن قرار دارند، بر هويت فردي يا هويت ناشي از نقش آن ها و متعاقبا بر تفکر و رفتار آن ها در نسبت با ديگران تأثير مي گذارد (برک و استتس ، ٢٠٠٩؛ استرايکر و برک، ٢٠٠٠).
The Role of IT Identity in Self-disclosure Behavior of Instagram Users: A Survey of Students in University of Tehran Babak Sohrabi1*, Hamidreza Yazdani2, Amir Manian3, Hossein Mosafer 4 Abstract As people use social networking sites )SNS( more than ever before, disclosing personal information continues to be an issue of increasing concern both for practice and research.