چکیده:
شخصیتهای خیالی نامتعارف در دنیای داستان و فیلم انیمیشن از ویژگیهای ظاهری و تواناییهای فرا واقعی برخوردارند که جلوهی آنها را از دیگر شخصیتهای داستانی و فیلم کنش زنده متمایز میکند. ظاهر، رفتار و توانایی شخصیتها درآثار منتخب داستانی و انیمیشن ماهیت آنها را مشخص میکند. این مفاهیم به صورت متفاوت در شخصیتهای نامتعارف ابداعی مشاهده میشود. پژوهش حاضر به روش کیفی و با استفاده از توصیف و تشریح بر مشترکات شخصیتهای تخیلی - ابداعی متمرکز شده تا چارچوبی مشخص برای جایگاه شخصیتهای نامتعارف ابداعی متمایز از سایر شخصیتهای فیلمهای انیمیشن فراهم آید و بتوان برای خلق شخصیتهای نامتعارف ابداعی جدید از آن بهره جست. یافتهها نشان میدهد در خلق چنین شخصیتهایی ابتدا باید ظاهر نامتعارف آنها را مد نظر قرار داد تا فرآیند تجسم شخصیت فرضی جدید روشن شود، یا ترکیب شکلی از پدیدهها، موجودات واقعی همچنین برساختههای خیالی بوجود آید. در طراحی شخصیت نامتعارف ابداعی باید به ویژگیهای پیکرگردانی و به تناسب رفتار و توانایی حرکتی خاص آنها توجه شود، این تناسب میتواند بر اساس نقش و کارکرد شخصیت در روایت تنوع پیدا کند.
This study focuses on the effective aspects of the audience's belief in characters as crechers in the selected works from narrative literature and animated films. In this regard, the collective memory and the factors affecting its memory and its communication function are investigated in the personality components of the animated feature film that are aimed at the cognition, belief and interest of the audience. In addition, given the need to find a suitable place for the personality of Iranian animated filmmakers who can compete with popular characters from a global audience point of view, the researcher needs to study and understand the personality components and factors influencing personality. It examines and recognizes the main characteristics of personality belief in the audience and its process in memory. The question of how personality is processed according to the collective memory of the audience is examined and answered qualitatively by content analysis with a descriptive-interpretive approach based on theories of psychologists such as Carl Gustav Jung, Alfred Adler, as well as researchers such as Victoria Grace Walden. given. In order to address the issue of collective memory functions in dealing with audience believability, it is necessary to analyze the narratives and visual works in this field by examining and analyzing the selected characters in the story and then the nature of the personality and the factors affecting memory.
خلاصه ماشینی:
دانش آموختۀ انيميشن ، دانشگاه تربيت مدرس دريافت : ١٤٠٠/٦/١٩ پذيرش : ١٤٠٠/١٠/١٤ چکيده شخصيت هاي خيالي نامتعارف در دنياي داستان و فيلم انيميشن با ويژگي هاي شکلي ، رفتاري و توانايي فراواقعي ، از ديگر شــخصــيت هاي داســتاني و فيلم کنش زنده متمايز هســتند.
در طراحي شخصيت نامتعارف ابداعي بايد به ويژگي هاي پيکرگرداني ، به تناسب رفتار و توانايي حرکتي خاص آن ها، توجه شود.
بنابراين از واژه شخصيت براي مفهوم خيالي اشخاص داستاني و فيلم انيميشن استفاده شده است و واژة موجود براي نمونه هاي واقعي به کار مي رود.
ازاين رو سير تکامل شخصيت هاي نامتعارف در ادبيات داستاني و در انيميشن ،نشانه ها، عناصر و قوانيني مرتبط با واقعيت را در داستان ارائه مي کند تا خواننده و تماشــاگر با تکيه بر تجربۀ زندگي واقعي ، بتوانند با مفاهيم اين دو دنيا ارتباط برقرار کنند.
ويژگي هاي ظاهري و کارکردي شخصيت هاي ابداعي نامتعارف در فيلم هاي انيميشن و ادبيات داستاني از دو منظر قابل بررسي است : ١.
نامتعارف از ديدگاه مخاطب ، بنا بر سوژه هاي غيرواقعي ؛ مانند شخصيت حيواني با رفتار انسان واره که در دنياي فيلم انيميشن و داستان به چشم ميخورد و متعارف تلقي مي شود.
با توجه به آنچه براي طراحي شخصيت در انيميشن صورت گرفته است ، در جدول ٣ حالت هاي شش گانۀ شخصيت از منظر نامتعارف بودن ، با سه ويژگي ظاهر، رفتار و توانايي رده بندي ميشود.
Hollywood Cartoons: American Animation in Its Golden Age. New York: Oxford University Press.