چکیده:
داشتن تفکری مناسب درباره استراتژی برند نقش مهمی در توانمندسازی اقتصادی مناطق روستایی ایفا میکند و باعث تقویت جایگاه روستاها میگردد و آنها را در جهت ایجاد رقابت و درآمد پایدار و خلق ارزش یاری میرساند. با توجه به اهمیت موضوع پژوهش حاضر با هدف بررسی اثرات مؤلفههای برند بر توانمندسازی اقتصادی در مناطق روستایی انجام شده است. این پژوهش از لحاظ هدف کاربردی و بر اساس ماهیت توصیفی- تحلیلی است. جامعه آماری شامل دو گروه متخصصین و جامعه محلی است. جامعه متخصصین 30 نفر به صورت نمونهگیری غیر احتمالی هدفمند، جامعه محلی با استفاده از نمونهگیری خوشهای در پنج دهستان بخش مرکزی، در ابتدا از هر دهستان شش روستا و از هر روستا به صورت تصادفی و متناسب با جمعیت آنها 436 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. پایایی کل پرسشنامه بر اساس آلفای کرونباخ 928/0 برآورد گردید. نتایج بر اساس دیدگاه متخصصان جهت شناسایی مؤلفههای کلیدی برند پس از چهار بار چرخش نشان داد از بین 29 مؤلفه، 15 مؤلفه برند کلیدی هستند. بر اساس دیدگاه جامعه محلی نتایج ضریب همبستگی پیرسون نشان داد بین مؤلفههای برند و توانمندسازی اقتصادی ارتباط مثبت وجود دارد. نتایج رگرسیون چند متغیره نیز نشان داد مؤلفههای برند بر توانمندسازی اقتصادی تأثیرگذار بوده است و 723/0 از کل واریانس توانمندسازی اقتصادی را تبیین میکند.
خلاصه ماشینی:
بدين لحاظ است که در اين برهه از زمان ، اهميت و لزوم انجام مطالعه در جهـت يـافتن عوامـل مـؤثر بـر توانمندسازي و درآمد روستائيان و پايداري آن بيش از پيش آشکار گشته است ، زيرا بـا توجـه بـه اينکـه جامعه روستايي به ميزان زيادي بـا بيکـاري روبـه رو اسـت ، در فرآينـد توسـعه روسـتايي، توانمندسـازي اقتصادي و ايجاد درآمد براي روستائيان جايگاه اساسي دارد.
از اين رو شناسايي مؤلفه هاي برندينگ در دستيابي به منافع ياد شده تأثير مستقيم دارد، زيرا علاوه بر مرتفع نمودن مشکلات ميتواند پيامدهاي مثبتي نيز در پي داشته باشد(لزگي و سيامي، ١٣٩٦: ١٥٣) لذا مؤلفه هاي برند و تأثير آن بر توانمندسازي اقتصادي داراي اهميت زيادي است و نشان ميدهد که ابعاد برند، اقتصاد و درآمد روسـتائيان را تحـت تـأثير قـرار ميدهـد و در شناسايي محصولات و خدمات مناطق روستايي تأثير قابل توجهي دارد و سرمايه نامشهودي براي منـاطق روستايي به شمار ميرود، که ميتواند با خلق و تقويت روابط ، تصـميم گيري را آسـان کنـد و گزينـه هاي متمايز و قابل اعتمادي به آنها ارائه دهد(شيرازي و صادقي، ١٣٩٦: ٨٠).
ايجينيـوولا و بارنيولکارکوسـونا(٢٠١٥٥) 1 - Popescu 2 - Qu et al 3 - Ohe & Kurihara 4 -Haven-Tang & Sedgley 5 - Eugenio-Vela & Barniol-Carcasona 6 / 19 به بررسي رابطه بين برندسازي روستايي و توسعه محلي در ال لوچال و کاتالونيا پرداختند و دريافتند کـه استراتژي برندسازي روستايي از طريق عملکردهاي سنتي باعث تسهيل و ارتقا و همچنين تبديل شدن بـه يک بخش اساسي در فرآيند پايين به بالا و نقش برجسته در توسعه اقتصادي ميگردد که توسعه پايدار و طولاني مدت را به دنبال دارد.