Skip to main content
فهرست مقالات

پیش جنون نیچه ای

نویسنده:

مترجم:

کلید واژه های ماشینی : شوپنهاور، نیچه، کانت، اراده، هنر، جهان، رنج، فلسفه هنر شوپنهاور، فلسفه، طبیعت

خلاصه ماشینی:

"این مبحث آرمانی بودن انگاره‌ شعور همگانی جهان،ریشه در اطلاعات پیش داروینی معطوف به‌ کارکرد زیست شناختی مغز دارد که‌ به نظر می‌رسد بر علمی و در نتیجه‌ طبیعی بودن جهانی دلالت دارد که‌ آن را همان‌گونه که واقعا هست به ما عرضه می‌کند. این مبحث آرمانی‌ بودن انگاره شعور همگانی جهان،ریشه در اطلاعات پیش داروینی معطوف به کارکرد زیست شناختی مغز دارد که به نظر می‌رسد بر علمی و در نتیجه طبیعی بودن جهانی دلالت دارد که آن را همان‌گونه که واقعا هست به ما عرضه‌ می‌کند. او مفهوم گسترش یافته خویش را ورای محدودیت‌ طبیعی آن در نزد انسان یا حداقل قلمرو ادراکی که‌ ما را به تفکر بر مبنای قیاسهای میان رفتار ابژه‌ها از ورای طبیعت فرامی‌خوانند-کشش آهنربا به‌ سوی قطب،فعالیت سنگها برای نزدیک شدن و یگانگی ابدی با زمین-و رفتار انسانی که ما آن را به عنوان تجلی اراده(امید،هوس،رنجها،ترسها و... چرا باید جهان انسانها را به عنوان جهانی‌ اینچنین آکنده از وحشت تصور کنیم؟شوپنهاور @در مورد انسانها شکل ناپسندتری‌ که در آن به آزار همنوعان خویش‌ می‌پردازند،توسط حکومتها ریشه‌کن شده است(تنها کارکرد آنها). -اینجا بدبینی شوپنهاور وارد معرکه بازی‌ می‌شود-چراکه مشارکت نوع‌دوستانه با دیگران‌ @ویژگی و توجیه نوع دوستی‌ در چیست؟یکی از ویژگیها و در عین حال توجیهات اولیه آن به‌ واسطه تباین موجود در جهانی‌ است که به ترتیب نوع‌دوست و خودخواه در آن ساکنند. حتی جسم‌ متعلق به خویشتن شخص است که‌ به عنوان جایگاه اراده،خود را به‌ شخص نمایان می‌سازد وگرنه جسم‌ دیگر انسانها تنها به عنوان جسم،نه‌ جایگاه اراده،بر دیگر انسانها نمایان می‌شود@ همچون اراده محدودیتهای زبان را به ما نشان‌ می‌دهد،محدودیتهای که توسط مفهوم‌ تجربه‌گرایی تحمیل می‌شوند."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.