چکیده:
هدف: هدف پژوهش حاضر تعیین اثربخشی آموزش غنیسازی کیفیت زندگی بر خودارزشمندی و سرمایههای روانشناختی زنان سرپرست خانوار بود. روش پژوهش: این پژوهش نیمهآزمایشی با طرح پیشآزمون- پسآزمون با گروه گواه و دوره پیگیری دوماهه بود و جامعه آماری پژوهش حاضر را 130 زن سرپرست خانوار (همسران فوت شده یا مطلقه) تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی (ره) شهرستان مرودشت در سال 1399-1398 تشکیل دادند که پس از غربالگری با پرسشنامههای خودارزشمندی (کروکر و همکاران، 2003) و سرمایه روانشناختی (لوتانز و اولیو، 2007) 30 زن سرپرست خانوار با روش نمونهگیری در دسترس انتخاب و با گمارش تصادفی در گروههای آزمایش و گواه جایدهی شدند (هر گروه 15 زن). گروه آزمایش مداخله آموزش غنیسازی کیفیت زندگی (محقق ساخته) را طی دو ماه در 16 جلسه 90 دقیقهای دریافت نمودند. دادههای حاصل از پژوهش به شیوه تحلیل واریانس با اندازهگیری مکرر با استفاده از نرمافزار آماری SPSS23 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافتهها: نتایج حاکی از تأثیر مداخله غنیسازی کیفیت زندگی بر نمره خودارزشمندی (71/14=F، 002/0 =P) و سرمایههای روانشناختی (90/20=F، 001/0 =P) و پایداری این تأثیر در مرحله پیگیری بود. نتیجهگیری: بر اساس یافتههای پژوهش حاضر میتوان چنین نتیجه گرفت که آموزش غنیسازی کیفیت زندگی با بهرهگیری از تکنیکهای مسولیتپذیری، مهارت خودآگاهی، صبر، پذیرش و ذهنآگاهیمیتواند به عنوان یک روش کارآمد جهت بهبود خودارزشمندی و سرمایههای روانشناختی زنان سرپرست خانوار مورد استفاده گیرد.
Aim: the present study was conducted with the purpose of investigating the effectiveness of quality of life enrichment training on the self-worth and psychological capitals in the family-headed women. methods: It was a quasi-experimental study with pretest, posttest, control group and two-month follow-up period design. The statistical population of the present study included all family-headed women (those whose husbands have passed away or those who got divorced) under the protection of Imam Khomeini Relief Foundation in the town of Marvdasht in 2019-20. 30 family-headed women were selected through convenient sampling method and they were randomly accommodated into experimental and control groups (each group of 15 women). The experimental group received sixteen ninety-minute intervention sessions of quality of life enrichment training (researcher-made) during two months. The applied questionnaires in this study included self-worth questionnaire (Crocker, Luhtanen, Cooper, Bouvrette, 2003) and psychological capital questionnaire (Luthans, Avolive, 2007). The data from the study were analyzed through repeated measurement ANOVA via SPSS23 statistical software. Findings: The results showed that quality of life enrichment training has significant effect on the self-worth and psychological capitals in the family-headed women (p<0.001) such that this type of training succeeded in the increase of self-worth and the psychological capital in the family-headed women. Conclusion: According to the findings of the present study it can be concluded that quality of life enrichment training can be used as an efficient method to improve self-worth and psychological capitals in the family-headed women through techniques such as accountability, self-awareness skill, patience, acceptance and mindfulness.
خلاصه ماشینی:
اثربخشی آموزش غنیسازی کیفیت زندگی بر خود ارزشمندی و سرمایه های روان شناختی زنان سرپرست خانوار فاطمه زارع دانشجوی دکتری مشاوره ، دانشگاه آزاد اسلامی ، واحد اصفهان (خوراسگان )، اصفهان ، ایران / / غلامرضا منشئی* دانشیار گروه روانشناسی ، دانشگاه آزاد اسلامی ، واحد اصفهان (خوراسگان )، اصفهان ، ایران نرگس کشتیآرای دانشیار گروه روانشناسی ، دانشگاه آزاد اسلامی ، واحد اصفهان (خوراسگان )، اصفهان ، ایران / دریافت : ١٤٠٠/٠٨/١٠ پذیرش : ١٤٠٠/١٠/٢٢ ایمیل نویسنده مسئول : smanshaee@yahoo.
com چکیده فصلنامه علمی پژوهشی هدف : هدف پژوهش حاضر تعیین اثربخشی آموزش غنیسازی کیفیت زندگی بر خود ارزشمندی و خانواده درمانی کاربردی سرمایه های روان شناختی زنان سرپر ست خانوار بود.
irطرح پیش آزمون - پس آزمون با گروه گواه و دوره پیگیری دوماهه بود و جامعه آماری پژوهش حا ضر دوره ٢ | شماره ٤ پیاپی٨| ٣٣١-٣١٠ را ١٣٠ زن سرپر ست خانوار (هم سران فوت شده یا مطلقه ) تحت پو شش کمیته امداد امام خمینی زمستان ١٤٠٠ (ره ) شهرستان مرودشت در سال ١٣٩٩-١٣٩٨ تشکیل دادند که پس از غربالگری با پرسشنامه های خود ارز شمندی (کروکر و همکاران ، ٢٠٠٣) و سرمایه روان شناختی (لوتانز و اولیو، ٢٠٠٧) ٣٠ زن نوع مقاله : پژوهشی سرپرست خانوار با روش نمونه گیری در دسترس انتخاب و با گمارش تصادفی در گروه های آزمایش و گواه جایدهی شــدند (هر گروه ١٥ زن ).