چکیده:
هدف: هدف این پژوهش تعیین اعتبارسنجی و هنجاریابی پرسشنامه تفکر و یادگیری مفهومی سازنده نگر نوجوانان پسر بود. روش پژوهش: این پژوهش توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش حاضر کلیه دانش آموزان پسر مدارس دولتی متوسطه دوم شهر جیرفت در سال تحصیلی 1399-1400 بودند. حجم نمونه اولیه 210 نفر بود که به صورت خوشه ای چند مرحلهای انتخاب شدند. ابزار پژوهش مقیاس تجدید نظر شده تفکر و یادگیری مفهومی سازنده نگر پوردی و هاتی (2012) و مقیاس تفکر سازنده اپستاین و مایر (1990) بود. تحلیل دادههای با روش تحلیل عوامل تائیدی و بررسی شاخص های روانسنجی در نرم افزارهای spss-19 و AMOS انجام گرفت. یافتهها: نتایج تحلیل عاملی تائیدیب با حذف 4 سئوال؛ وجود شش عامل کسب اطلاعات، به خاطر آوردن، وظیفه، تغییر شخصی، زمان و مکان و شایستگی اجتماعی را تائید کرد. همچنین نمره کل پرسشنامه و مولفههای آن با پرسشنامه تفکر سازنده اپشتاین و مایر همبستگی معناداری به دست آمد (05/ 0=P)؛ روایی همزمان 71/ 0 و ضریب آلفای کرنباخ 75/ 0 به دست آمد. نتیجهگیری: با توجه به نتایج بدست آمده می توان گفت پرسشنامه تفکر و یادگیری مفهومی سازنده نگر پوردی و هاتی از اعتبار و پایایی لازم برخوردار است.
Aim: The present study aimed to validate and standardize a constructivist conceptual learning and thinking questionnaire for male adolescents. Methods: The study was descriptive and correlational, and its statistical population consisted of all male students of public secondary schools in Jiroft in the academic year of 2020-2021. The initial sample size was equal to 210 individuals who were selected using a multi-stage cluster sampling. The research tools included the constructivist conceptual learning and thinking scale- the revised version by Purdie and Hattie (2012), and the Constructive Thinking and Learning Scale by Epstein & Meier (1990). Data analysis was performed using confirmatory factor analysis and psychometric indices in SPSS-19 and AMOS. Result: The results of confirmatory factor analysis by omitting 4 questions confirmed the existence of six factors, namely information acquisition, recall, task, personal change, time and place, and social competence. Furthermore, total scores of the questionnaire and its components were significantly correlated with the constructive thinking scale by Epstein & Meier (P=0.05). The concurrent validity was equal to 0.71 and the Cronbach's alpha coefficient was 0.75. Conclusion: According to the results, the constructivist conceptual learning and thinking scale by Purdie and Hattie had the necessary validity and reliability.
خلاصه ماشینی:
به طور کلی، پیشینه ی تحقیق نشان میدهد که این ابزار قادر است اندازه گیری معتبری درباره یادگیری مفهومی سازنده نگر دانش آموزان ارائه دهد و به طور گسترده برای اندازه گیری تفکر و یادگیری دانش آموزان در سطح جهانی مورد استفاده قرار گیرد (نقل از برزگر بفروئی و شیخ الاسلامی، ١٣٩٢)؛ در ایران اما این پرسشنامه مورد توجه قرار نگرفته است و هنوز پژوهشی در زمینه هنجاریابی و بومی سازی آن صورت نگرفته است .
جدول ٢ نتایج بارهای عاملی پرسشنامه یادگیری سازنده نگر کسب اطلاعات بخاطرآوردن وظیفه تغییر شخصی زمان و مکان شایستگی 0/62 1 0/45 2 0/58 3 0/37 4 0/24 5 0/44 6 0/54 7 0/39 8 0/48 9 0/35 10 0/38 11 0/50 12 0/36 13 0/19 14 0/58 15 0/42 16 0/40 17 0/32 18 0/37 19 0/42 20 0/60 21 0/57 22 0/35 23 0/38 24 0/42 25 0/46 26 0/35 27 0/38 28 0/44 29 0/55 30 0/57 31 0/34 32 به منظور ساختار پرسشنامه و کشف عوامل تشکیل دهنده هر سازه از تحلیل عاملی تأییدی استفاده شده است .
همبستگی عامل ها پرسشنامه با یکدیگر و با متغیر مکنون کلی مؤلفه ها 7 6 5 4 3 2 1 کسب اطلاعات 1 به خاطر آوردن 1 0/60 وظیفه 1 0/66 0/57 تغییر شخصی 1 0/62 0/62 0/52 زمان و مکان 1 0/68 0/74 0/71 0/68 شایستگی اجتماعی ٠/٦٢ ٠/٧٢ ٠/٦٤ ٠/٦٤ ٠/٧٥ ١ مقیاس کلی یادگیری مفهومی ٠/٧٥ ٠/٧٤ ٠/٦٨ ٠/٦٦ ٠/٥٠ ٠/٤٧ ١ مقیاس تفکر سازنده ٠/٦٢ ٠/٥٢ ٠/٤٨ ٠/٥٧ ٠/٦٦ ٠/٥٦ ٠/٦٨ با توجه به همبستگی به دست آمده از همبستگی درونی مؤلفه ها میتوان گفت پرسشنامه از همسانی درونی لازم برخوردار است .