چکیده:
خوراک به عنوان نظامی نشانه ای بر هویت و فرهنگ یک ملت و نیز بر مقولاتی همچون باورها و ارزش های دینی-مذهبی، جنسیت، اقلیم، موقعیت جغرافیایی، وضعیت نسل، سن، مرتبه شغلی، قومیت، هنجارهای اجتماعی، زیبایی شناسی و میزان درآمد افراد دلالت دارد. در این پژوهش سعی شده است نشانه شناسی خوراک قوم بلوچ براساس الگوی سطوح دلالت بارت (۱۹۵۷ و ۱۹۸۷) مورد بررسی قرار گیرد و نشان داده شود که خوراک بلوچی بر اساس مذهب دارای خوانش معنایی و نشانه شناختی است. برای این منظور، در گردآوری داده های پژوهش از ابزارهای مصاحبه، پرسش نامه و مشاهده مستقیم نمونه های خوراک بلوچی استفاده شده است. پرسش نامه خوراک براساس متغیر مذهب و مقوله های مربوط تنظیم، و سپس در بین ۶۲ مشارکت کننده بلوچ (۳۲ زن و ۳۰ مرد) از شهرهای خاش، ایرانشهر، سراوان، سرباز، نیکشهر، و چابهار توزیع گردید. تجزیه و تحلیل داده ها از طریق دو نرم افزار EXCEL و SPSS انجام شد. نتایج پژوهش نشان می دهد که خوراک بلوچی به عنوان نظامی نشانه ای نه تنها با مذهب براساس مقوله های مورد بررسی شامل حلال و حرام، تاکید اسلام بر تغذیه صحیح و سالم، خوراک در اعیاد مذهبی و ماه مبارک رمضان، خوراک و مهمان نوازی و تاکید اسلام بر اکرام مهمان، آداب غذا خوردن، احترام به مواد غذایی و مذمت اسراف مواد غذایی در اسلام رابطه ای تنگاتنگ دارد، بلکه از خوانش معنایی و نشانه شناختی دینی مذهبی نیز برخوردار است.
Food as a sign system signifies the identity and culture of a nation as well as
such items like religious beliefs and values, gender, climate, geographic
location, generation status, age, job order, race, social norms, aesthetics and the
amount of income. This research is an attempt to investigate the semiotics of
Baloch people’s food living in Iranian Baluchestan based on
Barthes’ (1957,1987) levels of signification and show that Balochi food has
semantic and semiotic readings according to religion. To this end, in gathering
the research data, the techniques of interviewing, questionnaire and direct
observation of Balochi food samples were used. The food questionnaire has
been written based on religion variable and related categories and then
distributed among 62 Baloch participants (32 females and 30 males) from
Khash, Iranshahr, Sarawan, Sarbaz, Nikshahr, and Chabahar cities. The
analysis of the data has been carried out by SPSS and EXCEL softwares. The
research results show that Iranian Balochi food not only serve as a sign system
which has a close relationship with religion in accordance with the categories
under study including: Halal and Haram, Islam’s emphasis on correct and
healthy nutrition, food in religious Eves and the Holy month of Ramadan, food
and hospitality and Islam’s emphasis on honor of guest, eating habits, respect
for food and blame for food waste in Islam but enjoys religious semantic and
semiotic readings as well.