چکیده:
آنچه که مسأله اصلی پژوهش حاضر را تشکیل می دهد، بررسی وضعیت موجود و آسیب شناسی بین المللی سازی برنامه درسی دانشگاه و موسسات آموزش عالی مستقر در 7 منطقه آزاد کشور به منظور دستیابی به راهکارهایی در جهت غلبه بر این آسیب ها می باشد. پژوهش از لحاظ هدف کاربردی و از نظر روش توصیفی – پیمایشی است. جامعه آماری شامل 37 دانشگاه و موسسه آموزش عالی مستقر در مناطق آزاد کشور است که به روش سرشماری کلیه جامعه آماری به عنوان حجم نمونه انتخاب شدند و برای گردآوری داده ها از روش کتابخانه ای و پرسشنامه محقق ساخته و نیمه ساختارمند بهره برده شد. پس از جمع آوری داده ها، تجزیه و تحلیل آن در دو سطح آمار توصیفی شامل جداول توزیع فراوانی و نمودارها و آمار استنباطی شامل آزمون واریانس، آزمون فریدمن، تحلیل t- تک نمونه و t همبسته یا زوجی مورد پردازش قرار گرفت. یافته ها : 20 مؤلفه از جمله برنامه های درسی بین المللی به عنوان شاخص های توصیفی حمایت دانشگاه از فعالیت های آموزشی بین المللی معرفی و به میزان اهمیت رتبه بندی شدند و نتایج اولویت بندی فریدمن نشان داد که مسائل اقتصادی/مالی و مسائل سیاسی/دیپلماتیک بیشترین تأثیرگذاری را بر عدم موفقیت بین المللی سازی دارد. نتایج: وضعیت بین المللی سازی در دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی مناطق آزاد کشور چندان مطلوب نبوده و آموزش عالی مناطق آزاد برای همگام شدن با این حرکت و دستیابی به اهدف اسناد بالادستی کشور نیازمند ارائه الگویی مناسب برای بهبود وضعیت می باشند.
The present study is to examine the current situation and pathology of internationalization of university curricula and higher education institutions located in 7 free zones of the country in order to achieve potential solutions to overcome these problems.This research is applied and a descriptive survey in terms of purpose. The statistical population includes 37 universities located in the free zones of the country that were selected as a sample size by the census method of the entire statistical population and a researcher-made and semi-structured library method and questionnaire were used to collect data.After the data collection, its analysis was processed in two levels of descriptive statistics including frequency distribution tables and graphs and inferential statistics including analysis of variance, Friedman test, single-sample t-test and paired or paired t-test.As the findings indicated, twenty components including international curricula as main educational indicators of university support for Internationalization have been introduced and ranked according toimportance. The results of Friedman's prioritization showed that economic/financial, and political/diplomatic issues have the greatest impact on the failure of internationalization.The results showed that the situation of internationalization in universities in the free zones of the country is not favorable.
خلاصه ماشینی:
آسيب شناسي بين المللي سازي برنامه درسي دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالي مستقر در مناطق آزاد کشور Pathology of Curriculum Internationalization in Universities and Higher Education Institutions Located in Free Zones تاريخ دريافت مقاله : ١٤٠٠/٢/٢١، تاريخ ارزيابي: ١٤٠٠/٥/٥، تاريخ پذيرش مقاله : ١٤٠٠/١١/١١ مريم منشگر١،دکتر کورش فتحي واجارگاه ،٢ دکتر فاطمه M.
حميدي فر٣ Hamidifar آنچه کـه مسـأله اصـلي پـژوهش حاضـر را تشـکيل Abstract: The present study is to examine thecurrent situation and pathology of مي دهد، بررسي وضعيت موجود و آسيب شناسي بين المللـي سـازي internationalization of university curricula andبرنامه درسي دانشگاه و موسسات آموزش عالي مسـتقر در ٧ منطقـه free ٧ higher education institutions located inآزاد کشور به منظور دستيابي به راهکارهايي در جهـت غلبـه بـر ايـن zones of the country in order to achieve potentialآسيب ها مي باشد.
در پاسخ به اين گويه که دانشگاه تا چـه ميـزان از فعاليـت هـاي پژوهشـي بـين المللـي ماننـد (فرصت هاي مطالعاتي خارج از کشور و شرکت در کنفرانس ها و همايشها) حمايـت مـي کنـد؛ بيشتر شرکت کنندگان در اين پژوهش (٣٤/٥%) گزينه متوسط را اعلام کرده انـد و بـا در نظـر گرفتن (٣٨%) افرادي که گزينه خيلي کم و کم را انتخاب کـرده انـد در مجمـوع بيشـتر از ٥٠ درصد شرکت کنندگان در اين پژوهش معتقدند کـه دانشـگاه بـه ميـزان کـم از فعاليـت هـاي پژوهشي بين المللي حمايت مي کند.