چکیده:
یکی از استراتژی های معمول کشورها در تحقق اهداف بین المللی سازی آموزش عالی، تبادل دانشجو با کشورهای دیگر است. مقاله حاضر بخشی از پژوهشی کیفی است که با رویکردی پدیدارشناسانه بدنبال کشف تجربیات عمیق دانشجویان ایرانی به عنوان دانشجویان بین المللی در دانشگاههای کشور بلژیک انجام شده است. انتخاب مشارکت کنندگان از طریق نمونه گیری هدفمند و جمع آوری دادهها از طریق مصاحبه نیمه ساختاریافته و برای تحلیل دادهها از روش هفت مرحلهای کلایزی استفاده شده است. یافته ها براساس تجربه زیسته دانشجویان نشان دهنده «مزیت تحصیل» در دانشگاه مقصد شامل کیفیت یادگیری، کیفیت پژوهش، تسهیلات علمی در دسترس و «افزایش ارتباط بینافرهنگی» بدلیل تنوع دانشجویان بین المللی در دانشگاه مقصد و همچنین «افزایش شانس شغلی» متاثر از اعتبار جهانی دانشگاه، ارتباطات بین المللی و ارتباط مستمر دانشگاه با بخش صنعت و تاثیر غیر مستقیم قوانین مهاجرت است. از سوی دیگر،یافته ها حاوی چالشهایی مانند ناکافی بودن دانش زبانی دانشجویان ، تفاوت نظام آموزشی مقصد و مبدا و همچنین تفاوت های فرهنگی است که دانشجویان ایرانی در کشور مقصد با آن مواجه هستند. نتایج پژوهش اگرچه متاثر از پیامدهای حاصل از تجارب دانشجویان، شامل ارتقای توانش آکادمیک، ارتقای توانش بین فرهنگی، افزایش شانس شغلی و ارتقای توانش فردی نشان دهنده موفقیت نسبی اهداف برنامه تحرک بین المللی دانشجویان است اما در خصوص چالشهای پیش روی دانشجویان، نیازمند توجه هر سه گروه از ذینفعان، خصوصا کشور مبدا و مقصد به الزاماتی دارد که مقاله در انتها به آنها اشاره داشته است.
International Student Mobility (ISM) is one of the common strategies of countries in order to achieve the goals of internationalization of higher education. The present article is part of a qualitative research that has been done with a phenomenological approach through semi-structured interviews with Iranian students studying in one of the European universities in order to discover the deep experiences of Iranian students as international students. The findings based on students' lived experience show the advantage of studying at the destination university, including benefiting from the quality of learning, quality of research and academic facilities, and also diversity of international students. On the other hand, the findings contain students' experiences about language challenges, academic challenge and cultural challenge. The results based on the outcomes of student experiences include increasing academic competence, cultural competence, general competence and also increase the chances of a job (as pull factors) and some cultural challenges such as discrimination and inequality (as pull factors). In conclusion, academic planners should be aware that the success of the International Student Mobility Program will only be complemented by the return of students. This goal is achieved by strengthening the pull factors and eliminating the push factors by Iran as the sending country of students.
خلاصه ماشینی:
foreign students٣ 4 International Student Mobility (ISM) مطالعه کيفي جاضر با رويکردي پديدارشناسانه ، بدنبال واکاوي چگونگي درک دانشجويان ايراني از تجربه تحصيل در دانشگاه هاي اروپا براساس تجربه زيسته آنان در دانشگاه هاي کشور بلژيک از طريق پاسخ به پرسش هاي اصلي پژوهش شامل چگونگي درک دانشجويان از موقعيت هاي منجر به فرصت در دانشگاه مقصد،و چگونگي درک دانشجويان از چالش ها و موانع موجود در دانشگاه مقصد و پيامدهاي متاثر از اين تجارب بوده است .
يافته ها همچنين نشان دهنده چالش هاي اصلي شامل چالش زباني (متاثر از ناکافي بودن دانش زباني در برقراري ارتباطات اکادميک و اجتماعي)، چالش آکادميک (متاثر از تفاوت نظام آموزشي، تعامل با استادان و دانشجويان و فرهنگ دانشگاهي) و چالش فرهنگي (شامل چالش هاي متاثر از تفاوت فرهنگي، قدرت کليشه ها و وجود تبعيض و نابرابري و رفتارهاي نژاد پرستانه ) است که با نتايج مطالعات وايدياسي و هرمايانتي و ارمياتي (٢٠٢٠٢)، ارسان و خليل (٢٠١٩)، ساباتايو و همکاران (٢٠١٨)، لي (٢٠١٧)، نوري حسيني(٢٠١٤)، هوتا و تينگ تومي (٢٠١٣٣)، هين (٢٠١٣)، پاسپورن (٢٠١١)، لي ٤ (٢٠١٠)، مهديزاده و اسکات (٢٠٠٥) و حقدوست و همکاران (١٣٨٩) درباره تجربيات دانشجويان ايراني و ديگر دانشجويان بين المللي در دانشگاه هاي خارج از کشور مبني بر تفاوت هاي آموزشي، تفاوت در مدل هاي ارتباطي، آشنا 1 Sablina, Soong & Pechurina 2 Widiasih, Hermayanti & Ermiati 3 Hotta & Ting-Toomey Lee٤ نبودن با فرهنگ رفتاري کشور مقصد، زبان کشور مقصد و مشکلات مالي دانشجويان همخواني دارد.