چکیده:
امروزه که کار و فعالیت شکل تازهای به خود گرفته و بهسوی خودکارفرمایی و خوداشتغالی در حرکت است نقشهای
کارآفرینی، اهمیت زیادی پیدا کردهاند. کارآفرینی و کارآفرینان نقش کلیدی در روند توسعه و پیشرفت اقتصادی
جوامع مختلف ایفا میکنند. کارآفرینان تنها به ایجاد فرصت های شغلی جدید نمیپردازند بلکه با ساختار، تفکر،
تحرک و فرهنگ لازم دست به خلا قیت می زنند. باتوجه به اهمیت بخش گردشگری در اصفهان و اینکه رشد این
بخش و معضل بیکاری در این استان، در بخش گردشگری و کار در صنایعدستی و کارخانجات، توجه به ماهیت
کارآفرینی میتواند بهعنوان راهکاری برای ایجاد فرصتهای شغلی باشد، لذا ضرورت و انجام این تحقیق که سعی در
ن قش عوامل مرتبط با توسعه کارآفرینی و همچنین رتبهبندی آن را دارد گامی در جهت بهبود مشکلات بوده و
ضرورت مییابد. با توجه به اهمیت و ضرورت موضوع، پژوهش حاضر به بررسی مولفههای موثر بر کارآفرینی پرداخته
است. جامعه آماری پژوهش حاضر را تعداد 80 نفر از کارآفرینان شهر اصفهان تشکیل دادهاند که بر طبق فرمول
کوکران تعداد اعضای نمونه 66 نفر محاسبه شد. با استفاده از تئوری داده بنیاد به شناسایی این عوامل پرداخته شد
که در نهایت در مرحله گزینشی شاخصهای: آموزش مهارت های کارآفرینی، مشاوره، تامین منابع مالی، زیرساخ ت
های اساسی) فرهنگی اقتصادی فیزیکی تجاری (، عوامل محیطی، عوامل استراتژیک، عوامل فردی) ویژگیهای - - -
شخصیتی (، عوامل فرهنگی، دانش اولیه، نیروهای پیش برنده، شبکههای اجتماعی، هوشیاری کارآفرینی، پیامدهای
فردی، پیامدهای کلان، اصلاح قوانین و مقررات، ظرفیتسازی و توانمندسازی کارآفرینانه، نظام انگیزش کارآفرینانه،
شرایط عمومی تسهیلگر، شرایط عمومی محدودکننده بهعنوان مولفههای موثر بر کارآفرینی معرفی شدند.
Today, as work and activity has taken on a new form and is moving towards self-employment and self-employer, entrepreneurial roles have become very important. Entrepreneurship and entrepreneurs play a key role in the process of economic development and progress of different societies. It should be noted that entrepreneurs do not just create new job opportunities, Rather, with the necessary structure, thinking, mobility and culture, they carry out creative destruction in order to erect the lofty building of prosperity and progress from the heart of the ancient ruins . Given the importance of the tourism sector in Isfahan and the growth of this sector as a platform for achieving development goals and also the existence of unemployment in this province and in the tourism sector and work in handicrafts and factories, attention to the nature of entrepreneurship can be a solution to create There are job opportunities, so the necessity and conduct of this research, which tries to play the role of factors related to entrepreneurship development and also its ranking, is a step towards improving the problems and becomes necessary. Due to the importance and necessity of the subject, the present study has examined the components affecting entrepreneurship. The statistical population of the present study consists of 80 entrepreneurs in Isfahan, which according to Cochran's formula, the number of sample members was calculated to be 66. Using Grounded theory, these factors were identified, Finally, in the selection stage,19 indicators introduced as effective components on entrepreneurship.