چکیده:
با وجود اهمیت بالای تحول دیجیتال در ارزش برند شرکتها و همچنین ایجاد مزیت رقابتی برای آنها، این نقش تا حد زیادی در ادبیات موضوع تحقیق و همچنین در فضای کسب و کار کشور مغفول مانده است. به نظر میرسد که هنوز، میزان تاثیر تحول دیجیتال بر روی ابعاد مختلف کسب و کار شرکتهای تولیدی و خدماتی روشن نشده است. از این رو، در این تحقیق به بررسی تاثیر تحول دیجیتال بر روی سهم بازار با در نظر گرفتن نقش میانجیگرانهی ارزش برند پرداخته شده است. پژوهش حاضر از لحاظ روش، توصیفی - همبستگی بوده و از لحاظ هدف، در زمرهی تحقیقات کاربردی قرار میگیرد. همچنین از منظر روش جمعآوری دادهها، تحقیق حاضر از رویکرد پیمایشی بهره برده است و دادهها توسط پرسشنامه جمعآوری گردید. جامعه آماری تحقیق کلیهی کارکنان در شرکت بیمه البرز در شهر تهران بودند و برای تعیین حجم نمونه از فرمول کوکران جامعهی محدود استفاده شد. در نهایت نرمال بودن متغیرها با آزمون کولموگروف – اسمیرنوف بررسی شدند و برای تجزیه و تحلیل دادهها از روش تحلیل عاملی و مدل سازی معادلات ساختاری با رویکرد حداقل مجذورات جزئی و نرم افزار SMART – PLS استفاده گردید. نتایج تحقیق نشان داد ارزش برند میتواند نقش میانجی در تاثیر تحول دیجیتال بر روی سهم بازار در صنعت بیمه کشور ایفا نماید.
Despite the high importance of digital transformation in the brand value of companies and also creating a competitive advantage for them, this role has been largely neglected in the research literature as well as in the business environment of the country. It seems that the impact of digital transformation on various business dimensions of manufacturing and service companies is still unclear. Therefore, in this study, the impact of digital transformation on market share has been investigated by considering the mediating role of brand value. The present research is methodical-descriptive-correlational and in terms of purpose, is among the applied research. Also, from the perspective of data collection method, the present study has used a survey approach and the data were collected by a questionnaire. The statistical population of the study was all employees of Alborz Insurance Company in Tehran and Cochran's limited community formula was used to determine the sample size. Finally, the normality of the variables was checked by Kolmogorov-Smirnov test and factor analysis and structural equation modeling with partial least squares approach and SMART-PLS software were used to analyze the data. Results showed that brand value can play a mediating role in the impact of digital transformation on market share in the insurance industry.
خلاصه ماشینی:
بررسي تأثير تحول ديجيتال بر روي سهم بازار با نقش ميانجيگرانه ي ارزش برند (مطالعه ي موردي شرکت بيمه البرز) 1* محمد حسن گلستانه ميرزاحسن حسيني ٢ مهسا اکبري ٣ تاريخ دريافت : ١٤٠٠/١١/٠٧ تاريخ چاپ : ١٤٠٠/١٢/٠٣ چکيده با وجود اهميت بالاي تحول ديجيتال در ارزش برند شرکت ها و همچنين ايجاد مزيت رقابتي براي آن ها، اين نقش تا حد زيادي در ادبيات موضوع تحقيق و همچنين در فضاي کسب و کار کشور مغفول مانده است .
از اين رو، در اين تحقيق به بررسي تاثير تحول ديجيتال بر روي سهم بازار با در نظر گرفتن نقش ميانجيگرانه ي ارزش برند پرداخته شده است .
با وجود اهميت بالاي تحول ديجيتال در ارزش برند شرکت ها و همچنين ايجاد مزيت رقابتي براي آن ها، اين نقش تا حد زيادي در ادبيات موضوع تحقيق و همچنين در فضاي کسب و کار کشور مغفول مانده است .
1 Perlangeli and Rea 2 Sasmita and Suki 3 Yao et al.
Exploring the impact of digital transformation on technology entrepreneurship and technological market expansion: The role of technology readiness, exploration and exploitation," Journal of Business Research, Elsevier, vol.
Therefore, in this study, the impact of digital transformation on market share has been investigated by considering the mediating role of brand value.
Results showed that brand value can play a mediating role in the impact of digital transformation on market share in the insurance industry.
Keywords Digital Transformation, Market Share, Brand Value, Alborz Insurance Company.