چکیده:
با توسعه فناوریهای مبتنی بر اینترنت اشیاء در سالیان اخیر، ایجاد و توسعه سیستمهای مدیریت دانش مبتنی بر آن و همچنین بررسی نقش این فناوری بر سیستمهای مدیریت دانش در سازمانهای مختلف مورد توجه قرار گرفته است. اینترنت اشیا در دهة اخیر دنیا را تحت تاثیر خود قرار داده و با ارائه راه حلهای نوین در بخشهای مختلف، شرکتها و سازمانها را به استفاده و سرمایه گذاری در این حوزه مجاب کرده است. هدف این پژوهش بررسی نقش اینترنت اشیاء در مدیریت دانش سازمان مدیریت و برنامهریزی استان چهارمحال و بختیاری است. این پژوهش از نوع کاربردی و به روش توصیفی- همبستگی است. جامعه آماری در این تحقیق از دو جامعه آماری خبرگان دانشگاهی به تعداد 5 نفر برای روایی سنجی پرسشنامه و جامعه آماری کارشناسان سازمان مدیریت و برنامهریزی استان چهارمحال و بختیاری به تعداد نمونه 20 نفر به منظور جمعآوری اطلاعات با روش غیرتصادفی هدفمند و قضاوتی انتخاب شده است. به منظور آزمون فرضیهها از روش رگرسیون خطی و چندگانه بهره گرفته شد. اینترنت اشیاء بیشترین تاثیر را با ضریب تاثیر 520/0 بر روی فرآیند کسب مدیریت دانش دارد. همچنین، اینترنت اشیاء کمترین تاثیر را با ضریب تاثیر 155/0 بر روی فرآیند کشف مدیریت دانش دارد. گسترش خدمات و سرمایهگذاری سازمان مدیریت و برنامهریزی چهارمحال و بختیاری بر روی اینترنت اشیا باعث افزایش و بهبود عملکرد این سازمان میشود.
With the development of Internet-based technologies in recent years, the creation and development of knowledge management systems based on it, as well as examining the role of this technology on knowledge management systems in various organizations, has been considered. The Internet has affected the world in the last decade of the world and providing new solutions in different sectors, companies and organizations to use and invest in this area. The purpose of this research is to investigate the role of Internet objects in knowledge management of the organization of management and planning of Chaharmahal and Bakhtiari province. This research is a descriptive correlational method. The statistical population of this study was selected from two statistical populations of academic experts in 5 people for validity of the questionnaire and the statistical population of experts in the management and planning organization of Chaharmahal va Bakhtiari province. The number of 20 people was selected to collect information with a non-targeted and judgmental method. In order to test the hypotheses, linear and multiple regression methods were used. Internet objects have the most effect on the effect coefficient of 0.52 on the knowledge management process. Also, the Internet objects has the least impact on the coefficient of 0.155 on the knowledge management process. The expansion of services and investment of Chaharmahal and Bakhtiari Management and Planning Organization on the Internet of Things will increase and improve the performance of this organization.
خلاصه ماشینی:
جامعه آماري در اين تحقيق از دو جامعه آماري خبرگان دانشگاهي به تعداد ٥ نفر براي روايي سنجي پرسشنامه و جامعه آماري کارشناسان سازمان مديريت و برنامه ريزي استان چهارمحال و بختياري به تعداد نمونه ٢٠ نفر به منظور جمع آوري اطلاعات با روش غيرتصادفي هدفمند و قضاوتي انتخاب شده است .
٢. مباني نظري و ادبيات پژوهش در اين رابطه ، تحقيق حاضر ميکوشد يک مدل مفهوميارائه دهد که در آن شرکت ها و سازمان ها ميتوانند از اينترنت اشياء در توسعه ، پياده سازي و نگهداري سيستم مديريت دانش استفاده نمايند که شامل فناوري اطلاعات و ارتباطات پيشرفته و منابع خارجي دانش ميباشد که اين امر باعث عملکرد بهتر سازمان ميشود.
نمونه مورد مطالعه (Case Study): در اين مقاله به بررسي نقش اينترنت اشياء بر مديريت دانش سازمان مديريت و برنامه ريزي استان چهارمحال و بختياري پرداخته شده است .
034 Investigating the impact of Internet objects on knowledge management (Case Study: Chaharmahal va Bakhtiari Province Management and Planning Organization) Atefeh Nafiyan Dehkordi *1 2 Alireza Hasanzadeh 3 Leila Namdariyan Date of Receipt: 2022/01/27 Date of Issue: 2022/02/22 Abstract With the development of Internet-based technologies in recent years, the creation and development of knowledge management systems based on it, as well as examining the role of this technology on knowledge management systems in various organizations, has been considered.
The purpose of this research is to investigate the role of Internet objects in knowledge management of the organization of management and planning of Chaharmahal and Bakhtiari province.
The expansion of services and investment of Chaharmahal and Bakhtiari Management and Planning Organization on the Internet of Things will increase and improve the performance of this organization.