خلاصه ماشینی:
"این اشتباه روشنفکری،همان چیزی است که«به دست روشنفکران توانمندی چون علی شریعتی و جلال آل احمد در ایران در دهههای چهل و پنجاه نیروی بسیار گرفت و در جنب پارهای تصادفات و تقارنات کمیاب تاریخی،عامل اصلی بحران سیاسی پنجاه و هفت شد»9!!خوب است نویسنده که خطای آنارشیسم را به انتقاد کشیده است،مراقب این باشد که خود و همفکرانش دوباره مرتکب چنین اشتباه تاریخی ای نشوند،بویژه آنکه ایشان توانمندی شریعتی و آل احمد را هم فاقدند و ممکن است تقارنات کمیاب تاریخی نیز به مددشان نیاید!اما«علوم سیاسی»،«سیر روشنفکری در ایران»را با نگرش متفاوت از محمد باقر خرمشاد نقل میکند.
«زمانه»شماره 11،مرداد 1382،صص 3-22 (7)عباسی،خیام،«آفتاب»شماره 27،تیر 82، صص 90-95 (8)«آفتاب»شماره 27،تیر 82،انصاری،حسین، صص 86-89 و رحمانی،محترم،صص 96 و 97 (9)مردیها،مرتضی«آفتاب»شماره 27،تیر 82، صص 80-85 (10)«علوم سیاسی»شماره 21،بهار 82،صص 331-338 (11)«آفتاب»شماره 27،تیر 82،صص 54-57 (12)«گوناگون»شماره 27،1/6/82،ص 6 افروغ از امپریالیسم نظری(جهانشمول دانستن نظریات علمی)انتقاد میکند و میگوید اگر کسی این رویکردها را به نقد بکشد بلافاصله او را به تحجر و مخالفت با علم و فناوری متهم میکنند (13)«آبان»شماره 151،نیمه دوم مرداد 82،ص 13 (14)عباسی،حسین،«پگاه حوزه»شماره 99، صص 26-28 (16)رمضان نرگسی،رضا،«کتاب زنان»شماره 19،بهار 82،صص 11-47 (17)حسامی،فاضل،تحریف حقایق در یک کتاب، «کتاب زنان»شماره 19،بهار 82،صص 182-206 (18)«فرهنگ و پژوهش»شماره 116،21/5/82، ص 8 (19)«گوناگون»شماره 27،1/6/82،ص 6 زوال تقدس صفویه،به ظهور قاجار منجر شد و زوال نهضت مقدس عدالتخانه،به ظهور رضاخان."