چکیده:
هدف پژوهش حاضر، تاثیر آموزش به روش فناوری واقعیت افزوده و ترکیبی بر تفکر خلاق و انگیزش یادگیری دانشآموزان دختر دوره اول متوسطه شهرستان بندرترکمن بود.تحقیق از لحاظ هدف کاربردی و از لحاظ روش از نوع نیمه آزمایشی با گروه گواه و آزمایش است. جامعه آماری پژوهش را دانشآموزان دختر دوره اول متوسطه شهرستان بندرترکمن در سال تحصیلی 1399 تشکیل میدهند. از جامعه آماری6۰ نفر از دانشآموزان با روش نمونه گیری در دسترس انتخاب و به صورت کاملاً تصادفی در دو گروه ۳۰ نفر گروه آزمایش و ۳۰ نفر گروه کنترل جایگزین شدند. ابزار گردآوری دادهها شامل پرسشنامه های استاندارد تفکرخلاق ولچ(2002) و انگیزش یادگیری کاشیف و همکاران(2013) بود. ابزار مداخله نیز شامل آموزش از طریق فناوری واقعیت افزوده و ترکیبی در 8 جلسه 60 دقیقهای بود که برای دروس علوم تجربی و کار و فناوری) دورهی اول متوسطه مورد استفاده قرار گرفت. تجزیه و تحلیل دادها از طریق آزمون کوواریانس بااستفاده از نرم افزار SPSS صورت گرفت. یافتهها نشان داد: آموزش فناوری واقعیت افزوده و ترکیبی بر انگیزش یادگیری و مولفههای آن از جمله امکانات یادگیری، پشتیبانی و مشارکت خانواده، نفوذ همتایان، شخصیت دانشآموزان و تفکر خلاق دانشآموزان دختر دوره اول متوسطه شهرستان بندرترکمن تاثیر مثبت و معناداری دارد.
The purpose of this study was the effect of augmented reality and augmented reality technology teaching on creative thinking and learning motivation of female high school students in Bandar-e-Turkmen city. The statistical population of the study consists of female high school students in Bandar-e-Turkmen city in the 2020 academic year. From the statistical population, 60 students were selected by available sampling method and were completely randomly divided into two groups: 30 in the experimental group and 30 in the control group. Data collection tools included the standard Welch (2002) Creative Thinking Questionnaire and Kashif et al.'s (2013) Learning Motivation Questionnaire. The intervention tools also included teaching through augmented reality technology and a combination of 8 sessions of 60 minutes that were used for experimental science, work and technology courses (junior high school). Data were analyzed by analysis of covariance using SPSS software. Findings showed: Augmented and augmented reality technology education on learning motivation and its components including learning facilities, family support and participation, peer influence, students' personality and creative thinking of first year female high school students in Bandar-e-Turkmen city It is positive and meaningful.
خلاصه ماشینی:
تأثیر آموزش به روش فناوری واقعیت افزوده و ترکیبی بر تفکر خلاق و انگیزش یادگیری دانش آموزان سلیمه ایمری * 1 معصومه باقرپور ** چکیده هدف پژوهش حاضر، تاثیر آموزش به روش فنـاوری واقعیـت افـزوده و ترکیبـی بـر تفکـر خلاق و انگیزش یادگیری دانـش آمـوزان دختـر دوره اول متوسـطه شهرسـتان بنـدرترکمن بود.
مشعشعی، مقامی و زارعی زوارکی(١٣٩٨) در تحقیقی بـا عنـوان تأثیر فناوری واقعیت افزوده با بهرهگیـری از مـدل آموزشـی مریـل بـر پیشـرفت تحصـیلی دانش آموزان نشان داد پیشرفت تحصیلی دانش آموزانی که با روش نرم افـزار واقعیـت افـزوده با طراحی آموزشی آموزش دیدند در مقایسه با آنهایی که با روش طراحی آموزشـی و روش سنتی آمـوزش دیدنـد از عملکـرد بهتـری برخـوردار اسـت .
لـذا بـا توجه به مباحث ذکر شده تحقیق حاضر در پـی پاسـخگویی بـه ایـن سـوال اسـت کـه آیـا آموزش به روش فناوری واقعیت افزوده و ترکیبی بر تفکر خلاق و انگیزش یـادگیری دانـش آموزان دختر دوره اول متوسطه شهرستان بندرترکمن تاثیر دارد؟ ٢.
تحلیل کواریانس چندمتغیری مولفه های انگیزش یادگیری در گروه های آزمایش و کنترل )به تصویرصفحه مراجعه شود) )به تصویرصفحه مراجعه شود) همان گونه که در جدول ١٠ نشان داده شده است ، بـا کنتـرل پـیش آزمـون ، آمـوزش بـه روش فناوری واقعیت افزوده و ترکیبی بر مولفه هـای انگیـزش یادگیری(امکانـات یـادگیری، پشتیبانی و مشارکت خانواده ، نفوذ همتایان ، شخصیت ) دانش آمـوزان در سـطح خطـای٠/٠٥ تأثیر معنیداری دارد.
بنایراین نتایج نشـان داد آمـوزش بـه روش فنـاوری واقعیت افزوده و ترکیبی بر تفکر خلاق و انگیزش یادگیری دانش آموزان دختـر دوره ی اول متوسطه شهرستان بندرترکمن تاثیر مثبت و معناداری دارد.