چکیده:
پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه علی ادراک از محیط یادگیری بر خودکارآمدی تحصیلی با نقش میانجی درگیری تحصیلی در مقطع دوم متوسطه شهرستان مبارکه انجام گرفت. پژوهش حاضر از نوع همبستگی بوده و در قالب الگوی تحلیل مسیر، روابط علّی میان متغیرهای پژوهش را موردبررسی قرارداد. حجم نمونه با فرمول کوکران285 نفر برآورد و با روش تصادفی خوشهای انتخاب شدند. جمعآوری دادهها به کمک پرسشنامههای ادراک از محیط یادگیری (سویینی و سورنسن و کمیس، 1994)، خودکارآمدی شرر (1996) و درگیری تحصیلی ریو (2012) انجام شد. برای تجزیهوتحلیل دادهها از روش همبستگی، معادلات ساختاری و رگرسیون میانجی استفاده شد. نتایج نشان داد، بین ادراک از محیط یادگیری با درگیری تحصیلی رابطه مستقیم معنادار، بین درگیری تحصیلی با خودکارآمدی رابطه مستقیم و بین ادراک از محیط یادگیری با خودکارآمدی رابطه غیرمستقیم وجود دارد. بر اساس نتایج درگیری تحصیلی در پیوند بین ادراک از محیط با خودکارآمدی نقش یک متغیر میانجی کامل را ایفا کرده است؛ بنابراین توجه به درگیری مثبت و سازنده عاطفی و شناختی فراگیران در محیط یادگیری تاثیری قابلتوجه بر خودکارآمدی تحصیلی آنها خواهد داشت.پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه علی ادراک از محیط یادگیری بر خودکارآمدی تحصیلی با نقش میانجی درگیری تحصیلی در مقطع دوم متوسطه شهرستان مبارکه انجام گرفت. پژوهش حاضر از نوع همبستگی بوده و در قالب الگوی تحلیل مسیر، روابط علّی میان متغیرهای پژوهش را موردبررسی قرارداد. حجم نمونه با فرمول کوکران285 نفر برآورد و با روش تصادفی خوشهای انتخاب شدند. جمعآوری دادهها به کمک پرسشنامههای ادراک از محیط یادگیری (سویینی و سورنسن و کمیس، 1994)، خودکارآمدی شرر (1996) و درگیری تحصیلی ریو (2012) انجام شد. برای تجزیهوتحلیل دادهها از روش همبستگی، معادلات ساختاری و رگرسیون میانجی استفاده شد. نتایج نشان داد، بین ادراک از محیط یادگیری با درگیری تحصیلی رابطه مستقیم معنادار (618/0= ()؛ بین درگیری تحصیلی با خودکارآمدی رابطه مستقیم (469/0=() و بین ادراک از محیط یادگیری با خودکارآمدی رابطه غیرمستقیم وجود دارد (05/0P>). بر اساس نتایج درگیری تحصیلی در پیوند بین ادراک از محیط با خودکارآمدی نقش یک متغیر میانجی کامل را ایفا کرده است؛ بنابراین توجه به درگیری مثبت و سازنده عاطفی و شناختی فراگیران در محیط یادگیری تاثیری قابلتوجه بر خودکارآمدی تحصیلی آنها خواهد داشت.
The aim of this study was to determine the causal relationship between perception of the learning environment on academic self-efficacy with the role of mediator academic engagement of female high school students in Mobarakeh. Current study was the correlation type and in format of path analysis pattern, examined causal relationship between research variables. Sample size with Cochran formula 285 people estimated and were selected by cluster random sampling method collecting data with help questionnaire perception of the learning environment (Sweeney, Sorensen & Kemis, 1994), self -efficacy (Scherer, 1996), academic engagement (Reeva, 2013) responded. To analyze data from correlation and structural equations and mediation regression were used. The result showed, between perception of learning environment and academic engagement there is a significant direct relationship (β-0/618). Between academic engagement and academic self-efficacy direct relationship (β-0/469) and between perception of learning environment and self-efficacy there is an indirect relationship (P>0/05). Based on the result academic engagement in the link between perception of learning environment has played the role of a complete mediator variable.
خلاصه ماشینی:
دانشجوی کارشناسی ارشد، روانشناسی تربیتی، دانشگاه پیام نور، مبارکه، اصفهان، ایران فصلنامه راهبردهای نو در روانشناسی و علوم تربیتی، دوره سوم، شماره دوازدهم، زمستان 1400، صفحات 109-96 چکیده پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه علی ادراک از محیط یادگیری بر خودکارآمدی تحصیلی با نقش میانجی درگیری تحصیلی در مقطع دوم متوسطه شهرستان مبارکه انجام گرفت.
فخاریان و همکاران (1398) با بررسی تأثیر ادراک از محیط بر متغیرهای درگیری و خودکارآمدی، اینگونه نتیجهگیری کردند که بر اساس نتایج ادراک از محیط یادگیری و جو عاطفی خانواده اثر مستقیم بر خودکارآمدی تحصیلی ندارد ام Kim Christenson Fredricks Reeva & teseng Perri & Pabia Reina Jentry تحصیلی بر خودکارآمدی اثر مستقیم دارد.
ر ش پژوهش حاضر از منظر ماهیت کمی و ازنظر هدف کاربردی بوده و در قالب یک الگوی تحلیل مسیر، رابطه علّی ادراک از محیط یادگیری را بر خودکارآمدی تحصیلی دانشآموزان با نقش میانجی درگیری تحصیلی بررسی کرده است.
بحث و نتیجهگیری همانگونه که بیان گردید هدف این پژوهش تعیین رابطه علی ادراک از محیط یادگیری بر خودکارآمدی و درگیری تحصیلی دانشآموزان دختر دوره دوم متوسطه شهرستان مبارکه بود.
نتایج بررسی این فرضیه نیز نشان داد ادراک از محیط یادگیری بر روی خودکارآمدی اثر مستقیم اعمال نکرده و کل رابطه بهصورت غیرمستقیم از طریق درگیری تحصیلی اعمالشده است (001/0=P).