چکیده:
هدف از پژوهش حاضر بررسی نقش آمیختۀ بازاریابی بر قدرت برند پوشاک ورزشی است. پژوهش حاضر از لحاظ ماهیت و هدف از نوع کاربردی و از نظر روش بررسی، توصیفی ـ همبستگی است. جامعه و نمونة آماری شامل مشتریانی است که حداقل یک بار از نمایندگیهای مجاز برندهای ورزشی داخلی و خارجی ذکرشده در پرسشنامه، پوشاک ورزشی خرید کردهاند. با توجه به جدول مورگان حداقل تعداد نمونة مورد نیاز 384 برآورد شد. ابزار تحقیق پرسشنامه آمیختۀ بازاریابی و قدرت برند بود. روایی محتوایی به تأیید 11 تن از استادان و متخصصان مدیریت ورزشی رسید. همچنین برای پایایی پرسشنامه از ضریب آلفای کرونباخ استفاده شد که آلفای پرسشنامه آمیختۀ بازاریابی برابر با 86/0 و آلفای پرسشنامه قدرت برند برابر با 85/0 بود که نشاندهندة پایایی بالای پرسشنامه است. برای تجزیهوتحلیل دادهها از آمار توصیفی برای توصیف ویژگیهای جمعیتشناختی پاسخدهندگان و میانگین مؤلفهها استفاده شد و در قسمت آمار استنباطی از آزمونهای کولموگروف ـ اسمیرنوف، آزمون همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه با استفاده از نرمافزار اس.پی.اس.اس نسخة 22 استفاده شد. براساس یافتههای پژوهش مشخص شد که بین مؤلفههای آمیختة بازاریابی با قدرت برند رابطة خطی وجود دارد. با توجه به نتایج پژوهش پیشنهاد میشود که تولیدکنندگان و فروشندگان پوشاک ورزشی برای افزایش قدرت برند خود به عوامل نهفته در عناصر محصول، قیمت، ترویج و توزیع توجه کافی و لازم را داشته باشند.
The aim of this study was to investigate the role of marketing mix in the brand strength of sportswear. The present study was applied in terms of the nature and objectives, and descriptive-correlation in terms of methodology. The population and the sample included those customers who bought sportswear from domestic and foreign sport brands mentioned in the questionnaire at least once. According to the Morgan table, the minimum number of sample needed was estimated to be 384. A marketing mix and brand strength questionnaire was used to collect data. The content validity of the questionnaire was confirmed by 11 sport management professors and experts. Also, for the reliability of the questionnaire, Cronbach's alpha coefficient was used. The alpha of the marketing mix questionnaire was 0.86 and the alpha of the brand strength questionnaire was 0.85, indicating a high reliability of the questionnaires. To analyze the data, descriptive statistics were used to describe the demographic characteristics of the respondents and the mean of the elements. In the inferential statistics, Kolmogorov-Smirnov tests, Pearson correlation test and multiple regression were performed using SPSS version 22 software. According to the findings, there was a linear relationship between marketing mix elements and brand strength. According to the results of the study, it is suggested that sportswear manufacturers and retailers should pay close attention to the factors influencing the elements of product, price, promotion and distribution in order to increase their brand strength.