Skip to main content
فهرست مقالات

اقناع یا اغوا؟: تأملاتی در انتخابات و تبلیغات در نظام های دموکراتیک

(8 صفحه - از 24 تا 31)

کلید واژه های ماشینی : انتخابات ، سیاسی ، رضا خان ، مجلس ، مدرس ، سردار سپه ، مردم ، احزاب ، قدرت ، رأی

خلاصه ماشینی:

"دورهء رضا خان نقطهء عطفی در معرفی فرهنگ‌ حاکم در تعاملات گروههای سیاسی با یکدیگر، متأسفانه نه تنها این رابطه را حذف نکردیم‌ بلکه تشدیش کردیم توجیهش کردیم و تطهیرش نمودیم و خوب آدم‌های کمی‌ هستند که باوجود این همه محرک و زمینه‌ انحراف هنوز بتوانند علی‌وار زندگی کنند در یک کلام این رابطه قدرت-ثروت پاشنهء آشیل‌ جمهوری اسلامی است(به تصویر صفحه مراجعه شود) دکتر محمد رجبی: احزاب عملا مجموعه‌ محدودی از قدرتمندان یا قدرت‌طلبان همفکر و همسو هستند که هیچ گروهی از مردم را نتوانسته‌اند برای مدت طولانی در پشت خود متشکل سازند و اغلب قائم به افرادی هستند که‌ هرکدام به دلایلی متفاوت بین‌ مردم شهرت و احتمالا محبوبیت دارند هسته‌های قدرت،بیگانگان و مردم دارد،چرا که‌ هم دلایل مساعد شدن زمینه روی کارآمدن رژیم‌ دیکتاتوری رضا خان را می‌شود در آن پیدا کرد و هم بسیاری از اتفاقات پس از شهریور 20 باتوجه‌ به آن قابل تحلیل است. مسیری که در تاریخ معاصر ایران و جهان بی‌بدیل است اما مشکلاتی هنوز در مسیر آن وجود دارد که بسیاری از معضلات و بن‌بست‌های دهه اخیر را باید با آن تحلیل کرد افروغ حضور دوباره جنگ قدرت پس از یک‌ دورهء فطرت چند ساله اول انقلاب و اعمال‌ نفوذهای پیچیده در انتخابات را از سنت غلط گذشته می‌داند: «از طرفی دسته‌بندیها در ایران دسته‌بندیهای‌ متعارفی نیست یعنی چپ و راستی که در ایران‌ تعریف می‌شود در قالب‌های واقعی نمی‌گنجند، چپ آرمان‌گرا و رادیکال که در سال‌های اول‌ انقلاب مصداق داشت امروز دقیقا در تعریف‌ راست قرار گرفته و راست در فضای تعریف چپ؛ این گروهها از نظر درونی هم در حال تضادند؛در حقیقت در فضای چپ فعلی دو تئوری نگاه بسته‌ اقتصادی و نگاه باز سیاسی را باهم می‌بیند و در راست شعار عدالت‌خواهی و اقتصاد سرمایه‌داری این را اضافه کنید به تلون این گروه‌ها در اهداف و آرمان‌ها که در طول این سال‌ها به‌ شدت دچار تغییر بوده است."

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.