چکیده:
هدف پژوهش حاضر بررسی تأثیر آموزش پیش از ازدواج طرحواره محور بر ارزشهای ازدواج و تصویر ایدهآل از همسر در دختران مجرد شهر اصفهان بود. این بررسی به روش نیمهآزمایشی با طرح پیشآزمون-پسآزمون با گروه کنترل انجام شد. جامعه آماری این پژوهش دختران مجرد زیر 30 سال شهر اصفهان بود. بدین منظور 30 دختر مجرد با روش نمونهگیری در دسترس انتخاب و در دو گروه (15 نفر) کنترل و (15 نفر) آزمایش گمارده-شدند. گروه آزمایش تحت آموزش گروهی پیش از ازدواج طرحواره محور در 15 جلسه 90 دقیقهای قرار گرفتند. شرکتکنندهها در مرحله پیش از مداخله و پس از مداخله به پرسشنامههای ارزشهای ازدواج دلخموش (1386) و نگرش به نحوه انتخاب همسر کوب، لارسون و واتسون (2003) پاسخ دادند. با این تفاوت که گروه کنترل هیچگونه مداخلهای دریافت نکرد. یافتههای حاصل از تحلیل کوواریانس نشان داد که آموزش پیش از ازدواج طرحوارهمحور بر ارزشهای ازدواج تأثیر معناداری داشته است (05/0P<). در متغیر تصویر ایدهآل از همسر نیز، در مرحله پسآزمون تفاوت معناداری بین گروه آزمایش و کنترل وجود دارد (05/0P<). بنابراین میتوان نتیجه گرفت آموزش پیش از ازدواج طرحوارهمحور میتواند بهعنوان یک مداخله مهم و کلیدی قبل از ازدواج در نظر گرفته شود. نتایج این تحقیق میتواند مورد استفاده مشاوران خانواده و ازدواج قرار بگیرد.
The purpose of the present study was to investigate the effect of schema-based pre-marital education on marriage values and the ideal image of the spouse in single girls in Isfahan. This study was performed using the quasi-experimental method with pretest-posttest design and control group. The statistical population of this study consisted single girls under 30 years old in Isfahan. For this purpose, 30 single girls were selected through convenience sampling method and were divided into two groups: (15 people) in control and (15 people) in experimental group. The experimental group underwent schema-based pre-marital group training during 15 ninety-minute sessions. Participants answered the Marriage Values Questionnaire by Delkhamoosh (2007) and Spouse Selection Attitudes Questionnaire by Cobb, Larson and Watson (2003) in the pre-intervention and post-intervention stages. The only difference was that the control group did not receive any intervention. Findings from the covariance analysis showed that pre-marital education had a significant effect on the marriage values and the ideal image of the spouse (p Therefore, it can be concluded that the schema-based pre-marital education can be considered as an important and key pre-marital intervention. The results of this study can be used by family and marriage counselors.
خلاصه ماشینی:
پژوهش ها نشان دادند که اصلاح طرحواره ها بر نگرش ناکارآمد نسبت به انتخاب همسر و مؤلفه هاي آن شامل عشق باوري ، تجربه محوري ، 1 #$$001 1 schema therapy 2 cognetive coordination 3 Jill 4 Michiel 5 Vreeswijk 6 Eken 7 Leahy آرمان نگري ، متضادجويي، آسان بيني و خوش باوري مؤثر است (شيري ، گل محمديان و حجت خواه ،١٣٩٥؛ فوزکو و فريمن ١، ٢٠٠٤: کريوتر و مولتنر٢، ٢٠١٤: ليهي ، ٢٠١٦ و ٢٠١٩).
بنابراين ، هدف اين پژوهش پاسخ به اين سؤال است که آيا آموزش پيش از ازدواج طرحواره محور بر ارزش هاي ازدواج و تصوير ايده آل از همسر در دختران مجرد اثربخش است ؟ روش پژوهش اين پژوهش در چارچوب تحقيقات نيمه آزمايشي با طرح پيش آزمون -پس آزمون با گروه کنترل انجام گرفت و شامل يک گروه آزمايشي و يک گروه کنترل بود.
بحث و نتيجه گيري يافته هاي پژوهش حاضر نشان داد آموزش پيش از ازدواج طرحواره محور بر ارزش هاي ازدواج تأثير معناداري داشته است .
يافته ديگر اين پژوهش نشان داد آموزش پيش از ازدواج طرحواره محور بر تصوير ايده آل از همسر تأثير معنادار دارد.
باوجوداينکه تاکنون پژوهش چنداني در خصوص تأثير آموزش پيش از ازدواج طرحواره محور بر تصوير ايده آل از همسر انجام نشده است .
The Effect of Schema Therapy on Marriage Values and the Marriage Tendency in Single Girls in Tehran.
Comparison of the Effectiveness of Schema Therapy and Imago Relation Therapy on Fear of Marriage and attitudes about romance and mate selection in Girls.