چکیده:
پژوهش حاضر با هدف بررسی اثر بخشی بسته آموزشی والدگری امید محور بر تنیدگی والدینی مادران کودکان پیش دبستانی شهر اصفهان انجام شد. این پژوهش از نوع نیمه آزمایشی به همراه پیش آزمون، پس آزمون و پیگیری دو ماهه با گروه کنترل بود. جامعه آماری این پژوهش شامل مادران کودکان پیش دبستانی شهر اصفهان در سال 1398 بودند. نمونه آماری پژوهش شامل30 نفر از مادران بوده که به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایشی و گروه کنترل قرار گرفتند. ابزار مورد استفاده شامل بسته آموزشی والدگری امید محور(محقق ساخته) و فرم کوتاه پرسشنامه تنیدگی والدینی آبیدین(1983) بود. شرکت کنندگان هر دو گروه فرم کوتاه پرسشنامه تنیدگی والدینی آبیدین (1983) را در سه مرحله تکمیل کردند. بسته آموزشی والدگری امید محور طی 10 جلسه 90 دقیقه ای برای آزمودنی های گروه آزمایش ارائه گردید. داده ها با روش تحلیل واریانس با اندازه گیری مکرر در نرم افزار SPSS تحلیل شدند. نتایج حاصل حاکی از تأثیر بسته آموزشی والدگری امید محور بر کاهش تنیدگی والدینی (0.05>P ) در مرحله پس آزمون و پایداری این تأثیر در مرحله پیگیری بود. نتایج پژوهش شواهدی را پیشنهاد می کند که آموزش بسته والدگری امید محور موجب کاهش تنیدگی والدینی مادران کودکان پیش دبستانی می گردد. این پژوهش میتواند برای روان درمانگران، مشاوران حوزه کودک و نیز انتخاب نوع مداخله برای آموزش به والدین مفید باشد.
The aim of this study was to determine the effectiveness of instructional hope center parenting package on Parenting Stress of mothers of Preschool children in Isfahan. The research method was quasi-experimental, pre-test-post-test and follow-up with experimental and control groups. The statistical population of the study was mothers of preschool children in Isfahan in 2020, of which 30 mothers were screened through accessible sampling. Finally, 30 mothers randomly assigned to the experimental group (15 mothers) and the control group (15 mothers). The applied instruments included instructional hope center parenting package (researcher-made) and short form Parenting Stress (Abidin,1983). Participants in both groups completed short form of Parenting Stress questionary in three stages. The experimental group received a 90-minute training package (researcher-made) for 10 sessions. Data were analyzed by repeated measures analysis of variance in SPSS software. The results indicated the effect of the Instructional Hope Center Parenting Package on the score of negative Parenting Stress (P< 0.05) in the post-test stage and the stability of this effect in the follow-up stage. The results of the study suggest evidences that training this package to reduce Parenting Stress in mothers. This research can be useful for psychotherapists and counselors in the field of family and children counseling and choosing the type of intervention to educate parents.
خلاصه ماشینی:
با عنايت به اين موضوع ، در اين پژوهش طراحي و تدوين بسته آموزشي والدگري اميد محور براي مادران کودکان پيش دبستاني مدنظر واقع شده ، تأثير آن بر روي تنيدگي والديني مادران کودکان پيش دبستاني مورد بررسي قرار گرفته است .
تفاوت بين نمرات تنيدگي مادران کودکان پيش دبستاني در گروه مورد مطالعه آموزش والدگري اميد محور تفاوت معنيدار است .
که اين موضوع اثربخشي معنادار بسته آموزشي والدگري اميد محور را بر کاهش تنيدگي والديني مادران گروه آزمايش نشان ميدهد.
The effects of perceived stress on hope in women with breast cancer and the role of psychological hardiness.
Journal of the Psychological, Social and Behavioral Dimension of Cancer.
Hope, Stress, and Post-Divorce Child Adjustment: Development and Evaluation of the Co-Parenting for Resilience Program.
Effectiveness of Hope Therapy Based on Cognitive-Spiritual Approach on the Worry and Subjective Burden of Mothers with Children with Cancer Disease.
The Effect of Mindful Parenting Training on Parental Stress in Mothers of Children with Autism Spectrum Disorders.
The Structural Relationship between Mother’s Parenting Stress and Child’s Well- being: The Mediating Effects of Mother’s Growth Mindset and Hope.
The Effectiveness of Hope Therapy on Employing Positive Coping with Stress Strategies in Wives of Addicted Men. Clinical Psychology Studies, 6(21):78-90.
Journal of Research in Psychological Health,13(1): 99-124.
Examining the Effectiveness of Group Positive Parenting Training on Increasing Hope and Life Satisfaction in Mothers of Children with Autism.
Effectiveness of Instructional Hope centered Parenting Package on Parental Stress of Mothers of Preschool Children in Isfahan