چکیده:
مفاهیم لی، چی و ژن اصلیترین مفاهیم نوکنفوسیوسی هستند. در این مقاله با مراجعه به متون کنفوسیوسی مکالمات، معرفت بزرگ، آموزه اعتدال و منسیوس که به سبب اهمیتشان توسط نوکنفوسیوسیها به صورت یک مجموعه تحت عنوان «چهار کتاب» درآمدند، تفاسیر محققان برجسته از متون کنفوسیوسی و نیز آثار نوکنفوسیوسیها، مفاهیم مذکور تبیین شده و ضمن بررسی منشا این مفاهیم، به توصیف جایگاه آنها در نظام کیهانشناسی اخلاقی نوکنفوسیوسی پرداخته شدهاست. آیین نوکنفوسیوسی در واقع پیشرفت خلاقانه مکتب کنفوسیوسی و نشانگر بلوغ آن و حاصل ادغام با جهانبینیهای رایج عصر خود، اعم از دین بودایی، دائویی و دیگر مکاتب فلسفی است. نوکنفوسیوسیها توانستند تحت تاثیر تفوق ادیان بودایی و دائویی مفاهیم کنفوسیوسی را بسط داده و برای رقابت با ادیان رایج؛ بویژه دین بودایی، نظام اخلاقی- متافیزیکی آیین کنفوسیوسی را برجسته سازند. آنها از این طریق آیین نوکنفوسیوسی را بر عرصه تاریخ تفکر چین بنا نهادند و با احیای آیین کنفوسیوسی بر قوت و غنای آن افزوده و بار دیگر مردم را متوجه حقیقت ناب این آیین کهن ساختند. کلیدواژهها: آیین کنفوسیوسی، آیین نوکنفوسیوسی، نظام کیهانی اخلاقی، لی، چی، ژن.
The concepts of Li (principle), Qi (vital energy) and Ren (humanity) have a special place in Confucian thought. In this article, what is the subject of discussion is how the evolution of Confucianism into Neo-Confucianism and the design of the moral -cosmic system by Neo-Confucians based on the mentioned concepts. In the present article, while examining the origin of these concepts, they are described in Confucian and Neo-Confucian thought and their role in creating neo-Confucian moral cosmology. The concepts mentioned in the article are expressed by referring to the works of Neo-Confucians, The Book of Changes, Great Learning, The Doctrine of the Mean, The Book of Mencius and the interpretations of prominent scholars of Confucian texts. Influenced by the supremacy of the Buddhist and Daoist religions, the Neo-Confucians were able to develop Confucian concepts and compete with the common religions; Buddhism, in particular, to create a moral-metaphysical system that Confucianism lacked. In this way, they established the Neo-Confucian religion in the field of Chinese thought history, and by drawing a general cosmological system, revived the Confucian religion in a new form and added to its strength and richness, and through this, received the general popularity of the people.