چکیده:
زمینه: خلاقیت یکی از ویژگیهای مهم رفتار انسان است که بر رشد فردی و اجتماعی فرد تاثیرگذار بوده و نقش بسزایی در توسعه و پیشرفت جامعه دارا است.
هدف: پژوهش حاضر بررسی عوامل آموزشی موثر بر رشد خلاقیت در بین دانشآموزان دوره متوسطه مدارس شهرستان تکاب اجرا شد.
روش: در این پژوهش با روش توصیفی از نوع پیماشی اجرا شد. نمونه آماری شامل کلیه دبیران، مدیران و اعضای آموزش و پروش دوره متوسطه 221 نفر که حجم نمونه براساس فرمول کوکران 136 و روش نمونهگیری تصادفی خوشه ای طبقه ای متناسب با حجم نمونه انجام گرفت. دادههای به دست آمده به روش آزمون تحلیل عاملی مورد ارزیابی قرار گرفت.
یافته ها: نتایج به دست آمده حاکی از این مطلب بود که عملکرد تحصیلی و حافظه فعال با میانجیگری فراشناخت، شناخت و بعد عاطفی تاثیر مثبت و معناداری بر رشد خلاقیت دانش آموزان دارند. همچنین نتایج تجزیه و تحلیل عملکرد تحصیلی به صورت مستقیم 193/0- و حافظه فعال 168/0- با میانجیگری فراشناخت، شناخت و بعد عاطفی به ترتیب 0. 318، 0. 147 و 0. 369 است.
نتیجهگیری: عملکرد تحصیلی و حافظه فعال به صورت مستقیم دارای تاثیرگذاری ضعیف و معکوس بوده در حالیکه با میانجیگری متغیرهای فراشناخت، شناخت و بعد عاطفی دارای تاثیرگذاری مثبت است.
Creativity as a valuable educational goal or goal is never achieved in a vacuum, but its achievement and manifestation in various fields requires the preparation of a set of basic contexts and conditions, and considering the problems and bottlenecks in our educational system in There is a background for the growth and emergence of creativity in educational centers. This study seeks to analyze the role and position of effective factors in the growth of creativity of high school students. This research is a descriptive survey in terms of practical purpose and method and nature of data collection. Data collection included Torrance Spatial Visual Processing Questionnaire (1979), Pham and Taylor Students' Academic Performance Questionnaire; 1999, Cornwald Active Memory Questionnaire (1995), Metacognitive Questionnaire by Wells in 1997, Phillips Social Support Questionnaire 1986, in which convergent validity and reliability were calculated using Cronbach's alpha coefficient. The statistical population of this study included all teachers, principals and members of secondary education. The sample size was based on Cochran's formula 136 and the stratified cluster random sampling method was proportional to the sample size. The method was data analysis and structural equation modeling. . In order to collect information, library and field methods such as questionnaires were used. In order to investigate the effect of academic performance and working memory mediated by metacognition, cognition and emotional dimension on the growth of creativity of high school students was used. The results showed that academic performance and working memory mediated by metacognition, cognition and emotional dimension have a positive and significant effect on the growth of creativity of high school students. The results also showed that the analysis of academic performance was directly 0.09 and mediated by metacognition, cognition and emotional dimension respectively 0.594, 0.194 and 0.260, working memory directly by 0.081 and mediated by Metacognition, cognition and emotional dimension explain 0.606, 0.254 and 0.209, respectively.
خلاصه ماشینی:
مقاله پژوهشی تاریخ دریافت : ١٤٠٠/٠٥/٢٤ تاریخ پذیرش : ١٤٠٠/٠٩/١٣ بررسی عوامل آموزشی مؤثر بر رشد خلاقیت در بین دانش آموزان دوره متوسطه مدارس شهرستان تکاب سجاد نعمتی یار عزیز ١، نورالدین میرزایی ٢*، رسول داودی 3 چکیده زمینه : خلاقیت یکی از ویژگیهای مهم رفتار انسان است که بر رشد فردی و اجتماعی فرد تأثیرگذار بوده و نقش بسزایی در توسعه و پیشرفت جامعه دارا است .
هدف : پژوهش حاضر بررسی عوامل آموزشی مؤثر بر رشد خلاقیت در بین دانش آموزان دوره متوسطه مدارس شهرستان تکاب اجرا شد.
یافته ها: نتایج به دست آمده حاکی از این مطلب بود که عملکرد تحصیلی و حافظه فعال با میانجیگری فراشناخت ، شناخت و بعد عاطفی تأثیر مثبت و معناداری بر رشد خلاقیت دانش آموزان دارند.
برای این کار لازم است عوامل فردی، گروهی، سازمانی و محیطی مؤثر بر خلاقیت افراد به دقت / مورد مطالعه قرار گیرند (یوسفی فر و همکاران ، ١٣٩٧).
او تأکید می کند که فراهم کردن فرصت هایی برای رشد خلاقیت در هر جامعه ای به اندازه زندگی و مر± حیاتی است (از این رو در بیشتر جوامع با استفاده از روش های آموزشی خلاقانه در جهت شناسایی کودکان و نوجوانان خلاق برنامه - ریزی جدی دارند در جامعه ما علیرغم داشتن افراد با استعداد، تواناییهای خلاقانه آنطور که باید شکوفا نمی شود.
مدل مفهومی پژوهش (منبع : نگارنده ) روش پژوهش هدف پژوهش حاضر، بررسی عوامل آموزشی مؤثر بر رشد خلاقیت در بین دانش آموزان مدارس متوسطه است که در این پژوهش با روش توصیفی از نوع پیماشی اجرا شد.