چکیده:
تبیین معرفتشناسانه بحث خداشناسی، به طور قطع، یکی از مهمترین و پرمناقشهترین مباحث در حوزه فلسفه دین است. یکی از نظریّات ارایهشده، خداشناسی فطری است. ائمه علیهمالسلام در خانواده حدیثی خویش به فراوانی فطری بودن معرفت خدا را مطرح کردهاند. معرفت فطری خدا در بیان اهلبیت علیهمالسلام چنین است که خداوند معرفت خویش را در نهاد تمامی انسانها قرار داده است و آنان در حصول این معرفت هیچگونه دخالتی ندارند. افزون بر آن گروه بزرگی از آیات و روایات گزارههایی را در باب توحید بیان کردهاند که باور به آن صرفا در گرو منابع نقلی است. هدف این پژوهش و نوآوری آن، بررسی اعتبار معرفتشناختی گزارههای مرتبط با معرفت خدا با تکیه بر قرآن و روایات اهل بیت است. بر این اساس، در بین تئوریهای توجیه، نظریّه مختار این پژوهه خوانشی از مبناگروی میانهرو است. روش این مقاله، در ارتباط با گزارههای خداشناسی، روش مطالعه کتابخانهای (مطالعه اسناد و مدارک) و در رابطه با توجیه معرفتشناختی روش توصیفی ـ تحلیلی است.
The epistemological explanation of the knowledge of God is certainly one of the most important and controversial in the philosophy of religion. One of the theories presented is primordial nature theology. The Imams (as) in their hadith family have largely spoken on the knowledge of God by primordial nature. The innate knowledge of God in the expression of the Ahl al-Bayt (peace be upon them) is such that God has placed His knowledge in the institution of all human beings and they have no involvement in obtaining this knowledge. In addition, a large group of verses and hadiths have made statements about monotheism that are based solely on narrated sources. The purpose of this research and its innovation is to examine the epistemological validity of propositions related to the knowledge of God based on the Qur'an and the traditions of the Ahl al-Bayt. Accordingly, among the theories of justification, the selected theory of this study is based on the moderate fundamentalism. The method of this article, in terms of theological propositions, is the method of library study (study of documents) and the descriptive-analytical method when the epistemological justification is considered.