Skip to main content
فهرست مقالات

ژرف نگری یا عمل گریزی؟ حاشیه ای بر ترویج رویکرد فردیدی در مجامع حزب اللهی

(5 صفحه - از 8 تا 12)

کلید واژه های ماشینی : غرب، انقلاب، تاریخ، دیدگاه، سنت، اسلامی، نقد، نگاه، مسجد، تمدن

خلاصه ماشینی:

"به‌ هرحال می‌توان هرکی از پدیده‌ها یا مظاهر فرهنگ و تمدن‌ غرب را از لحاظ ماهیت و آثار از زاویه‌های مختلف تحلیل کرد اما مسلما یگانه راه و روشی نیست که این دیدگاه ارائه می‌دهد؛ همچنانکه معلوم نیست بهترین راه،آن باشد و به خصوص اعتبار آن را ندارد که از منظر دین در بارهء پدیده‌ها قضاوت کند. با این وصف این قسمت از اندیشه‌های انقلابی او هم‌ رنگی از مبارزه با غرب داشت؛اما چنان نبود که تنها هدفش از پیشرفت مبارزه با غرب یا ابزارهای غرب باشد و روکردن به آنها را تنها در همین حد جایز بداند،یک‌جا در مقاله‌ای از یکی از منسوبات به این دیدگاه آمده بود:اشتباه علما-چنان‌که اسم‌ آورده بود،اشتباه آیت الله نائینی-در نگاه مثبت به پیشرفتهای‌ غرب از آنجا بود که گمان کرده‌اند این دنبالهء همان چیزی است‌ که از تمدن اسلامی گرفته شده و مسلمین خود از دنبال‌کردن آن‌ بازمانده‌اند؛حال آنکه این از ماهیتی دیگر است. فرض کنید که یکی از مجذوبات‌ این دیدگاه به خود جرئتی بدهد کتابی بنویسد و همه را به یکی‌ زندگی ماقبل مدرن بدوی دعوت کند؛در هرحال اندیشمندان و این دیدگاه می‌تواند هم به‌ کار آرمان‌خواهانی بیاید که با ناکامی تلاشهایشان برای‌ اصلاح سرخورده شده‌اند و هم کسانی که از عمق وجود به وضع موجود دلبستگی‌ دارند. یک قدرگرای اخباری به احادیث و روایاتی استناد می‌کند که‌ وضعیت دوران غیبت را بیان می‌کند اما زیاد به دنبال آن نیست‌ که تاریخ در پیوستگی خود چگونه به سوی ظلم حرکت می‌کند و ظلم چگونه به عنوان یک جریان تاریخی گسترده می‌شود؛ حد اکثر به بعضی مظالم قابل درک وضع موجود توجه می‌کند و این را می‌داند که کاری توان‌کرد،به جز آمادگی فردی برای‌ ظهور و تشویق این و آن به اعتقاد به آن آیندهء خوب و دعا برای‌ آن."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.