چکیده:
استفاده کودکان از وسایل دیجیتال در حال افزایش است و آثار مخربی بر جنبههای مختلف تحول دارد. مطالعه حاضر با هدف مشخص کردن نقش خانواده و کاستیهای موجود در مداخلات کاهش استفاده از رسانههای دیجیتال در کودکان به روش مرور نظاممند انجام شده است. پایگاههای ISC، SID و IranDoc و پایگاههای PsycNet، ScienceDirect، Medline، PubMed، Scopus و Web of Science بین سال 2000 تا 2019 بررسی شدند. معیار ورود شامل مطالعات کارآزمایی در کودکان زیر 12 سال با هدف کاهش استفاده از فناوریهای نوپدید بود. از بین مطالعات یافتشده، 18 مقاله بررسی شدند. نتایج نشان داد بیشترین راهبردهای مورد استفاده رفتاری و شناختی بودند و عوامل مربوط به خانواده و تعامل والدـ کودک بهعنوان عاملی مهم در مدیریت رفتار کودک در پژوهشها مغفول مانده است. آگاهی والدین از پیامدهای منفی فزونکاربری کودکان از فناوریهای نوپدید و آموزش آنها برای انجام فعالیتهای جایگزین، میتواند منجر به اثربخشی مداخلات شود، نسبت به زمانیکه تنها بر آموزش مهارتهایی به کودکان تأکید میکنند. درگیر کردن والدین در مداخلات زمانی مؤثر است که سایر عوامل تأثیرگذار مانند ویژگیهای سرشتی کودک و والدین، کیفیت تعامل والدـ کودک، الگوهای حاکم بر رفتارهای والدین، سبکهای والدگری و عوامل تأثیرگذار در فضای خانه نیز مورد توجه قرار گیرد.
Children’s screen time is increasing and has devastating effects on various aspects of their development and health. This systematic review study was conducted to investigate the role of family and shortcomings in interventions to reduce children's use of digital media. PsycNet, ScienceDirect, Medline, PubMed, Scopus, Web of Science, ISC, SID and IranDoc were searched from 2000 to 2019. All research studies that were RCT with children under age 12 and aimed to reduce ST in children were eligible to study. 18 of them were eligible and were included in the review. Most of the strategies used were behavioral and cognitive, and family factors, including communication between family members and child- parent relationship as an important and influential factors in managing child behavior were largely neglected across the articles reviewed. Awareness of parents about the negative consequences of children's over- use of digital devices and training them to perform alternative and joint activities as two main elements can make interventions be more effective than when they focus only on teaching skills to children. In addition, involving parents in interventions is more effective when other influential factors such as child and parent characteristics, quality of parent-child interaction, patterns of parenting behaviors, parenting styles and influencing factors in home environment should also be considered.
خلاصه ماشینی:
همچنين از پايگاه هاي PsycNet،Science Direct ،Medline ،PubMed ،Scopus و Web of Science براي مقالات خارجي در بازه زماني از ابتداي سال ٢٠٠٠ تا شهريور (سپتامبر) ٢٠١٩ با استفاده از کليدواژه هاي زير استفاده شد: screen time, screen use, video, computer, media exposure, electronic media, digital devices, digital media, Mobile use, television/TV use, TV exposure, Media use + reduce intervention.
Screen time and young children: Promoting health and development in a digital world.
Influence of a health education intervention on physical activity and screen time in primary school children:‘Switch Off–Get Active’.
A Review of the Relationship between Screen Time and Low Levels of Physical Activity with Obesity and Sedentary Behaviors in Children and Adolescents.
Outcomes of a group-randomized trial to prevent excess weight gain, reduce screen behaviors and promote physical activity in 10-year-old children: switch-play.
Effects of screen time on the health and well-being of children and adolescents: a systematic review of reviews.
Effectiveness of interventions aimed at reducing screen time in children: a systematic review and meta-analysis of randomized controlled trials.
Associations of parental influences with physical activity and screen time among young children: a systematic review.
An intervention to preschool children for reducing screen time: a randomized controlled trial.
١٥ ون ليپولد /UPFUN٤ ٦٢ ٦ هفته هدف کاهش Child screen قد نداشت مداخله تأثيري در ميزان و school-based مدرسه رفتارهاي TV and)time وزن استفاده از وسايل ديجيتال computer family- همکاران focused داراي مدرسه يکجانشيني در (time کودکان و تغيير عوامل مرتبط ٢٠١٤ intervention کودک مدرسه و خانه با خانواده نداشت .